lördag 10 september 2016

Netflix driver på försäljningen av tv i superformat

Bildkvaliteten blir fyra gånger bättre, men tv-bolagen hamnar på efterkälken
Samsung, Panasonic och Sony är överens om att den ökade försäljningen av 4K - utlrahögupplöst tv - beror på Netflix.  För bara fem eller sex år sedan började vi ersätta våra gamla tv med nya HD-apparater med knivskarpa bilder. Men nu är  konsumenterna redan i färd med att byta till en upplösning nästan fyra gånger högre vanlig HD. Flera tillverkare rapporterar att 4K skärmar står nu för mer än hälften av omsättningen. 

Detta kan förvåna konstaterar man i Danmark, eftersom det ännu inte finns TV-distributörer där som leverera den höga upplösningen. Men enligt tillverkarna är det streamingtjänster som Netflix som gör att konsumenterna vill ha 4K-apparater. Hos Samsung, som kallar formatet UHD, Ultra High Definition, känner man helt klart att det är Netflix, som drar upp försäljningen av nya monitorer. Vi kan se att Netflix står för mer än alla de andra tillsammans när vi registrerar genom våra kunder apps . Samtidigt hör vi från affärerna, människorna uttryckligen ber om skärmen kan visa Netflix i hög upplösning, säger Claus Holm, som är dansk landschef för Samsung, som är den mest sålda TV -märket i Danmark.

Jämförelse bildupplösning mellan vanlig HD och UHD
De två andra stora tillverkarna, Panasonic och Sony, har samma budskap. Det är framför allt tjänster som Netflix och Youtube, som drar upp försälningen, säger Calina Gavril, nordisk produktchef på Panasonic. På Sony säger Nordic Director Rik Willemse, att när det gäller de stora skärmar 55 tum eller mer, är det främst 4K som visar på rekordökad försäljning. Och eftersom marknaden i synnerhet rör sig mot större skärmar, är det också naturligt med 4K-utvecklingen ser ut så här, säger han. 

Det kommer att fortsätta vara streamingtjänster som driver utvecklingen, enligt danska elektronikhandelns organisation BFE. Med något undantag har ingen av de stora tv-distributörerna omedelbara planer på inkludera 4K kanaler i sina kanalpaket. (Ritzau/MediaWatch)