onsdag 23 september 2015

Kan strömmande musik knäcka kommersiell radio?

Spotify vill åt reklamradions annonspengar i Sverige
Sedan starten 2008 har Spotify samlat ihop över 75 miljoner gratislyssnare världen över. Men att tjäna pengar på gratislyssnare är svårt, 2013 kom bara en tiondel av bolagets intäkter från annonser, enligt Spotifys årsredovisning, trots att tjänsten har många gånger fler gratislyssnare än betalande prenumeranter. Bolaget drar nu igång en offensiv för att övertyga reklamköpare om att satsa pengar i Spotify istället för hos den traditionella reklamradion.

Det är inte ovanligt att reklamköpare inte vet hur de ska hantera nya kanaler. Det är någonting som stört oss ett tag, särskilt eftersom Spotify vuxit sig ordentligt stort nu, säger Jonathan Forster, europeisk försäljningschef på Spotify, till Di Digital.

18,1% av alla svenskar i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify varje vecka. Bara tre reklamradiokanaler – Mix Megapol, Rix FM och NRJ – når en större andel av befolkningen varje vecka än vad gratisversionen av Spotify gör. Spotifys publik är dessutom något yngre än reklamradiopubliken i genomsnitt. Det vi säger är att den reklamköpare som inte också köper Spotify missar någonting, fortsätter Jonathan Forster. För oss är gratisfunktionen givetvis en viktig marknadsföringskanal för premiumtjänsten. Men vi ser det också som en viktig intäktskanal för oss själva och för artisterna.

Fakta
Tillsammans har de kommersiella radiobolagen cirka 35 % av radiolyssningen i Sverige. Detta att jämföra med enbart Sveriges Radio P4 om har ca 41 %.  Bauer (tidigare SBS) dominerar marknaden för kommersiell radio och på andra plats MTG Radio som idag brottas med brist på lönsamhet. Radioreklamen står för endast två procent av omsättningen på den svenska reklammarknaden.


Läs även