söndag 12 april 2015

Dansk informationskampanj om övergång till DAB+ ställs in

Osäkerheten om DAB-radions framtid fortsätter
Bakgrunden till den inställda kampanjen gentemot konsumenterna, som även skulle ha innefattat en släckning av FM-radio 2019, är att partierna bakom medieavtalet 2015-2018 inte ännu lyckats träffa ett tilläggsavtal om digitalradio. Därmed kan inte kampanjen genomföras på de villkor förutsatts i den planerade utlysningen av DAB+ kanaler. Därmed kan också de anbud på kampanjen som lagts av fem reklambyråer annuleras av Kulturstyrelsen.

Danmark sänder sedan 2002 med den ursprungliga tekniken DAB, men man vill nu göra en övergång till den nya versionen DAB+ samtidigt som man stänger FM-radion 2019. Mot detta råder dock ett vittomfattande motstånd inom radiobranschen inbegripet såväl public service som kommersiell radio, som vill behålla FM-radion tills vidare.



Läs även