torsdag 15 januari 2015

Låt FM leva! Norsk FM-radio i kampanj mot att stänga FM.

Reklambyrå nu engagerad i striden om FM-nätet i Norge
Under första halvåret ska politiskt beslut tas om att ev. stänga FM-nätet. Norge riskerar därmed att blir det enda land i världen utan FM-radio. Norsk Lokalradioforbund har dock att tagit strid för att FM ska vara kvar vid sidan av FM och har engagerat Kitchen reklambyrå för kampanjen med radiospots, nätsidor och sociala medier. Spottarna kommer att sändas av NLF:s 110 medlemsstationer. Vi gleder oss til å hjelpe lokalradioforbundet med å påvirke opinionen så det ikke skjer, säger Kitchens vd Haakon Dahl till Kampanje.
Den digitala lyssningen ökar men det beror också på internet och andra plattformar än DAB säger NLF:s ordförande Svein Larsen till Kampanje. Det är ju helt ologisk att släcka FM när nätet stadigt tar större andel av lyssningen. Å slukke FM-nettet blir samfunnsmessig både uøkonomisk og lite miljøvennlig.  Dette må nå vi fortelle det norske folk, säger Larsen, som till vardags driver Radio Metro. NRK, P4 og Radio Norge har alt for lenge vært alene på banen uten å kommunisere hva som er konsekvensene av en slukking og hva som skjer ellers i Europa, säger Larsen.

NRK och P4 har använt enorma resurser för att främja DAB, säger Haakon Dahl. Vi håper og tror at denne kampanjen kan balansere noe av dette. Nå får vi virkelig anledningen til å demonstrere kraften i god radioreklame i en viktig sak. Vi har stor tro på radio som en kanal der et engasjement kan starte, og lede folk til å agere videre i andre kanaler.