tisdag 20 maj 2014

Vilseledande DAB-reklam anmäld i Norge

Lögner om stängt FM-nät hot mot lokalradio
Ole Jon Tveito, Radio Rjukan, har anmält Volkswagens nätreklam för DAB i sin bilar till Forbrukerombudet (motsv. Konsumentombudsmannen i Sverige) för vilseledande reklam. Dette er nok først og fremst fordi de selv er villedet av Digitalradio Norges offensive propaganda, men skal man reklamere med noe, så må man sørge for at det er korrekt, säger Tveito till Norska Lokalradioförbundet. Han har talat med flera andra som också reagerat på annonsen.

VW-annonsen är en klickannons som där man kan välja att höra hur radio kommer att låta 1 januari 2017. Klickar man på DAB+ knappen hör du livlig rockmusik, men på FM-knappen är det helt tyst. Det er helt feil at FM-båndet er stille i 2017, for selv om riksmedier og andre har begynt å sende på DAB+ ligger det ingen som helst garanti for at FM nettet er slukket. Det er ikke bestemt, säger Tveito, som menar att det är skrämselpropaganda för att få folk att sluta lyssna på lokalradio och därmed snedvrida konkurrensen på radiomarknaden

Han menar att de står inför enorma krafter som vill konkurrera ut mindre lokalradiostationer. De som inte tror att DAB+ är framtiden utan internet är många, men de har inte samma marknadsföringsrsurser eller gratisknaler för att få fram sitt budskap. Tveito är inte heller främmande för att dra in konkurransetilsynet (konkurrensverket) i fråga om införandet av DAB+ i Norge.

Fakta:  Radio Rjukan täcker in Tinn och Hjartdals kommuner med fyra Fm-sändare och via kabel.

Läs även Ordförande för norsk lokalradio vill behålla FM