måndag 28 oktober 2013

Sveriges Radio sätter mobilen först i sin digitala strategi

En chockad DAB-lobby slår tillbaka 
Sveriges Radio övergår till en responsiv webbsajt – allt för att erbjuda bästa möjliga användarupplevelse oavsett vilken skärm som används. Tanken är framförallt att göra radioutbudet mer tillgängligt i mobilen, enligt tre programdirektörers debattartikel i Expressen. Björn Löfdahl, Cecilia Bodström och Martin Jönsson är övertygade om att mobilen är radions viktigaste digitala plattform.


Vi sätter mobilen först i vår digitala strategi. Den är på många sätt en perfekt radioapparat, för både nyheter och programlyssnande. Vi har utvecklat sverigesradio.se med utgångspunkt från den mobila skärmen: både för nyhetsutbud och övriga program. Det är vår digitala huvudkanal, kompletterat med lyssningsapparna. Här ser vi den snabbaste utvecklingen av det digitala radiolyssnandet.


Programdirektörerna listar ytterligare tre digitala prioriteringar; Lyssningen  – nya utseendet på sajten sätter lyssnande i ännu tydligare fokus. Socialt – det blir enklare att dela innehållet i sociala medier. Struktur – innehållet ska vara sökbart och ha en tydlig struktur – SR har mer än 500 programsidor, 360 poddsidor och 25 lokala kanaler.

SR når 1,4 miljoner individer digitalt varje vecka – mobilt 568 000 personer. Programdirektörerna konstaterar visserligen att det ligger långt ifrån de fem miljoner som använder FM-bandet, men ser en tydlig trend med hur ”snabbt mobillyssningen växer och hur mobiltelefonen i allt högre grad håller på att bli ett nav för konsumtion av både nyheter och programinnehåll.” DAB får det svårt framöver om det verkligen blir mobilen som gäller för SR i framtiden.

Enligt Resumé är Teracom skarpt kritiskt mot att SR vill sätta mobilen i första rummet. SR-direktören Björn Löfdahl har senare fått lägga in en brasklapp: …Men det betyder inte att frågan om en digitalisering av radions marknät är inaktuell. Han menar också att vanlig radio parallellt med andra plattformar spelar en viktig roll för radiolyssningen under lång tid framöver.

Teracom presenterade samma dag som debattartikeln en egen utredningsrapport som fastslår att det inte är ett trovärdigt alternativ att ersätta distribution av radio i marknätet med distribution via mobilt bredband. Ett av argumenten är kapaciteten. Teracom hävdar att det skulle krävas en ”enorm” kapacitet för att streama dagens radiotjänster i ett mobilt bredbandsnät. 

Kostnaden är ett ytterligare argument. Teracom hävdar att det skulle kosta fem miljarder kronor per år att sända radio via mobila bredbandsnät, vilket kan jämföras med 100-200 miljoner kronor för motsvarande kapacitet i marknätet. Tillgänglighet är Teracoms tredje huvudargument: 1,2 miljoner svenskar har så gott som aldrig ens varit ute på internet och av de som har mobiltelefon har mindre än hälften använt den till att gå ut på internet.

Teracoms rapport har tidigare presenterats på Radiodagen i september.
Läs mer: 
Statligt bolag osaklig om radio i mobilnät

Att mobilt bredband skulle kunna ta över radiosändningarna är inte heller en speciellt realistisk situation skriver Tommy K Johansson på sin IT-blogg.

Som det framgår i rapporten lyssnar 40 procent på radio i hemmet och 15 procent på jobbet, skolan eller annan plats. Om radiosändningarna går via Internet kommer en stor del av dessa 55 procent att inte använda mobilt bredband. Det är mer troligt att många istället använder någon annan form av uppkoppling; fiber, ADSL och så vidare. 30 procent lyssnar i bilen och där är det dock mobilt bredband som får rycka in, såvida inte utbyggnaden av offentliga WiFi-nät tar fart i tätorter.

När man gjorde uträkningen för att ta fram mängden datatrafik som krävs, har man utgått från att 5,9 miljoner svenskar lyssnar i genomsnitt 125 minuter på radio i 96 kbit/sekund. Rakt uträknat ger det här enligt rapporten en summa på 190.000 terabyte per år Det är en siffra jag tror kan trimmas rätt ordentligt. Om man nu skulle gå över till att sända via Internet, hade man fått se över möjligheterna till riktigt kompetent komprimering och andra metoder för att minska den faktiska trafikmängden.  

TKJ skriver avslutningsvis att oavsett om man väljer att satsa på DAB+ eller liknande lösning, eller Internet, krävs det att man bygger ut respektive nät ordentligt. Frågan är vilket nät som är bäst att ha i framtiden. Är det inte bättre att lägga pengarna på att bygga ett riktigt kraftfullt fibernät istället för att bygga ett digitalt radionät som bara kan användas till just radio? Det här är i slutändan en kostnadsfråga.


Tidigare artiklar i ämnet