lördag 21 september 2013

Radio i mobilen tar död på DAB

Mobilen blir viktigaste radiomottagaren - men utan DAB
Mobilttelefonen finns idag i var mans ägo över hela världen. Den blir även den vanligaste radiomottagaren bl.a. i utvecklingsländer som i Indien och i Afrika. Antingen lyssnar man på den inbyggda FM-radion som finns i såväl enklare apparater som avancerade smartphones som Samsung S-serie och Nokia Lumia eller så lyssnar man på strömmande audio via Internet. En uppsjö av appar tillhandahålls för detta bl.a. av Sveriges Radio och BBC. Men DAB finns inte med här.
Det finns inga mobiltelefoner med inbyggd DAB-mottagare på marknaden ens i de mest etablerade DAB-länderna som Danmark och Storbritannien. Skälet är att en DAB-mottagare i en mobil drar 8-9 ggr mer energi än en FM-mottagare. Detta gäller också det av EBU lanserade lösningen med Euro-chipset. Mobilantennerna klarar dessutom inte DAB och det krävs således ytterligare en antenn för DAB. 

Det är naturligt att tillverkare väljer Internet + FM för radio. Dessutom är DAB-marknaden begränsad till endast en handfull länder i världen. Exempelvis har Tyskland ett väl utbygg DAB+ nät, men endast 4,5 % lyssnande på DAB. FM finns i världens alla 200 länder och det finns inga beslut någonstans att avveckla detta.

I Storbritannien som haft DAB-radio i 18 år lyssnar fortfarande en majoritet (60%) på FM-radio.  I mediemyndigheten Ofcom senaste mätning hade 25 %  första kvartalet i år lyssnat på DAB - vilket var samma andel som samma kvartal året innan. Samtidigt hade 27 % lyssnat på radio via digital-tv-nätet (DVB-T) och 22 % via Internet.

Radiolyssnande via mobiltelefon låg på 20 % - en ökning med hela 7 procentenheter från föregående år.

Tendensen med utgångspunkt från 2009 pekar tydligt på att radiolyssning via DAB och DVB-T inte fortsätter att öka utan istället är det mobilen och Internet som kommer att dominera det digitala lyssnandet. En viktig faktor är också att den unga publiken föredrar dessa distributionsformer.


Seminarieinledare på Radioodagen i Stockholm 19 september var Ben Cooper från BBC Radio. Han höll upp sin mobiltelefon och frågade: ”Vem pratar du mest med, din partner eller din mobil? Och vilken av dem rör du mer vid?” BBC Radio har de senaste åren hårdsatsat på sociala medier och mobilplattformen för att nå yngre lyssnare. Den unga publiken lyssnar allt mindre på radio, och för att vinna tillbaka dem måste vi satsa på de plattformar där de finns. Och det är mobiltelefonen. Det här är ”the head down generation”. Men det räcker inte med att vi sänder ljud. - Vi har ökat vår närvaro i de sociala medierna, och även om majoriteten av användarna fortfarande är passiva lyssnare, kommer det att ändras i framtiden. Användarna vill kunna välja hur de konsumerar och var de gör det. Vi måste finnas i de plattformar som användarna använder, sade Ben Cooper.

I Storbritannien idag har redan 51 % av hushållen smartphones som kan ta emot digitalradio via Internet. Sverige ligger dock före och är världens tredje bästa smartphone-land – efter Singapore och Hong Kong. Enligt en amerikansk undersökning finns det snart en smartphone på varje vuxen svensk. Storbritannien på nionde plats.

Frågan blir nu om det kan finnas något marknadsutrymme för en äldre teknik som DAB/DAB+ för de som vill lyssna på radio i denna dynamiska smartphone-sfär.