fredag 25 januari 2013

Kommersiell tv lämnar marksänd digital-tv

RTL Deutschland har till 31 december 2014 beslutat att avveckla sin distribution över det marksända digitala tv-nätet i Tyskland. Det handlar om samtliga RTL:s kanaler (RTL, Vox, Super RTL and RTL II och i Berlin n-tv). Sändningarna i München upphör redan 31 maj i år.

RTL säger att det inte finns möjligheter till långsiktig affärsmässig planering i Tyskland och det inte heller finns garantier att regeringen kommer att behålla detta frekvensutrymme för TV efter 2020. DTT är extremt dyrt "mer än 30 gånger dyrare än satellitdistribution" enligt RTL. Dessutom har man 3-4 gånger kanalutrymme i kabel och satellit. Endast 4,2 % av RTL:s tittare använder idag DTT.

Om Tyskland andra stora kommersiella tv-bolag Pro7Sat1 Group också hoppar av DTT blir detta sannolikt dödsstöten för marksänd digital television i Tyskland. I Sverige når marknätet 98 % av hushållen, men används endast av 29 %.