Internet får ökad betydelse medan marksänd digitalradio är marginell.

78 % lyssnar på NPR via AM/FM, medan 22 % på digitala plattformar i första hand via dator, mobil plattform Internet inklusive NPR-appar och podradio. HD Radio hamnar i gruppen "Other" 3 % trots att många NPR-stationer också sänder HD Radio, som ger en extra ljudkanal i samma tilldelat frekvensutrymme.
På veckobasis fördelar sig denna publikgrupps ljudplattformar så här:
Radio (alla plattformar) 87 %
Strömmande audio 52 %
Via aux/Bluetooth > mobil i bil 56 %
Podcasts 44 %
mp3-spelare 42 %
Satellitradio 18 %
HD Radio 15 %
Connected Car 13 %
I undersökningen visar det sig bl.a. att den lokala anknytningen är mycket viktig för NPR-stationer. Publiken uppskattar också att tack vare frånvaron av annonsörer är programmen trovärdiga och objektiva, särskilt nyheter. Med högre utbildningsbakgrund följer ökat lyssnade på NPR.
Fakta
National Public Radio i USA är det som ligger närmast vår public serviceradio främst Sveriges Radio P1. Till skillnad mot i Europa finansieras public radio i USA främst genom sponsring, statsanslag och medlemsavgifter.
HD Radio är en amerikansk lösning för marksänd digital radio. Till skillnad mot DAB-systemet i Europa sänder man, liksom DRM, på befintliga mellanvågs- och FM-banden. HD Radio (IBOC) har funnits på marknaden i över tio år, men ännu inte nått framgång.