måndag 12 september 2016

Ingen FM-stängning i sikte i Storbritannien

Förnyelse av analoga radiotillstånd indikerar att FM-radion överlever.
Storbritanniens tre nationella analoga FM och AM (mellanvåg) kommersiella radionätverk kommer att kvalificera sig för en ytterligare förlängning av sändningstillstånden på fem år, från 2018. Stationerna, Classic FM, Talksport och Absolute Radio, ägs av Global, Wireless Group respektive Bauer. En ev. FM-stängning i Storbritannien kan således bli aktuell tidigast 2024.

lördag 10 september 2016

Kommersiell tv allt mer beroende av utlandsbaserade spelbolag

Signalerar hopp eller död för framtida reklam-tv i Sverige
Spelreklamen ökade kraftigt under första halvåret 2016 jämfört med i fjol. De utlandsbaserade spelbolagen har investerat kraftigt i marknadsföring de senaste åren. Spelbolagen blir en allt viktigare intäktskälla på en vikande svensk reklammarknad för tv visar analys från Mediavision. Samtidigt som annonsmarknaden för tv minskade med mer än en kvarts miljard 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). 

Netflix räddar barn från 150 timmar reklam varje år

Nya tv-vanor med strömningstjänster innebär mindre tv-reklam.
Tv-bolagen trycker in mer och mer reklam i sina sändningar. I vissa dokumenterade fall har de nu till och med snabbat på vissa program och filmer för att få plats med ytterligare reklampauser. Ett beteende som flera experter menar bara ökat populariteten för tjänster som Netflix, inspelningsbara dvd:er och illegal fildelning.

Netflix driver på försäljningen av tv i superformat

Bildkvaliteten blir fyra gånger bättre, men tv-bolagen hamnar på efterkälken
Samsung, Panasonic och Sony är överens om att den ökade försäljningen av 4K - utlrahögupplöst tv - beror på Netflix.  För bara fem eller sex år sedan började vi ersätta våra gamla tv med nya HD-apparater med knivskarpa bilder. Men nu är  konsumenterna redan i färd med att byta till en upplösning nästan fyra gånger högre vanlig HD. Flera tillverkare rapporterar att 4K skärmar står nu för mer än hälften av omsättningen. 

fredag 9 september 2016

Varför ska norska folket betala för NRK:s besparingar?

En av landets främsta kommunikationsexperter ifrågasätter DAB-projektet
I en krönika i Dagens Næeringsliv skriver Torleiv Maseng, professor, Institutionen för informatik vid universitetet i Oslo att Kulturdepartementet är uppenbarligen rädd för att folk kommer att fortsätta att använda sina gamla FM-radio och då finns inte NRK kvar efter 2017. Lyssnare utan dabradio - och det finns fortfarande många - kan alltid frestas att fortsätta att lyssna på FM och det var inte meningen, menar Maseng. 

torsdag 8 september 2016

Många avbrott i DAB-radion på Norges viktigaste vägsträcka

Bilistorganisationen NAF orolig inför FM-släckning 2017.
Problem med DAB-mottagning på väger och till sjöss rapporteras från många håll i Norge. En reporter på Aftenposten köpte en ny DAB+ konverter till bilradion. Resultat: Många nya kanaler. Men många signalbrott, även på själva E18 mellan Oslo och Kristiansand. På testresan söderut på E18 kopplade DAB-radion ur 18 gånger utanför tunnlar och i öppna landskap där annars FM-radion brukar höras. 

måndag 5 september 2016

FM-radion oslagbar i Tyskland

Radiolyssning på nätet starkaste digitala alternativet
Vid den nu pågående IFA-mässan i Berlin presenterades en undersökning om vilka plattformar tyskarna använder för att lyssna på radio i år och de tre föregående åren. 94 procent lyssnar på radio på FM. Detta är en andel som stått sig oförändrad de senaste fyra åren.  En tredjedel 34,1% använder Internet för radiolyssning. Övrig digital radio fördelar sig jämt; DAB 13,8, via kabel 14,7 och satellit 13.9%.  
Mätningen omfattar ca 70.000 personer 14 år och äldre. Här finns grafiken >

söndag 4 september 2016

Kraftig politisk motvind för dansk public service

Majoritet finns nu för stora nedskärningar av Danmarks Radio.
Regeringspartiet vill även modernisera statens mediestöd
Danmarks Radio (DR) har en central roll i den danska demokratin. Men nu aviserar de borgerliga partierna i Folketinget omfattande förändringar av DR: s position, storlek och svängrum på mediemarknaden. I en debattartikel i Berlingske föreslår tre företrädare för Dansk Folkeparti att DR ska spara närmare en miljard svenska kronor per år från 2018. De säger sig vilja värna om DR som de kallar ”en oumbärlig kulturinstitution”, men vill ändå skära kraftigt i verksamheten. DR i det nya medielandskapet har kommit att ta alltför mycket plats på de privata mediernas bekostnad. Dagens sex TV-kanaler föreslås bli fyra med ett generellt ökat fokus på danskt innehåll, exempelvis när det gäller musik och drama. TV2 och P3 ska privatiseras, P7 Mix skrotas, DR3 flyttas till webben och att tv-kanalerna Ramasjang och Ultra slås samman till en.

fredag 2 september 2016

Göteborg får lokalradio på riktigt

Nyheter, trafik och evenemang via närradion
Sedan igår sänder Go FM – Radio Göteborg morgon och eftermiddag på 94,9 och 103,1 MHz. Dessutom dygnet runt på internet. Det är For Media Production, som vidareutvecklat radioprojektet Trafikradion.se T1. Vid sidan av trafik kommer stationen även att uppdateras de viktigaste nyheterna och evenemangstips var tionde minut. 

torsdag 1 september 2016

Tre nationella FM-nät för kommersiell radio i Sverige 2018

Sätter planen sista spiken i kistan för framtida DAB?
Minst tre nationella nät för kommersiell radio på FM blir det när Post- och telestyrelsen nu ser över frekvenserna för reklamradion. I våras fick PTS i uppdrag av regeringen att göra en omplanering av den kommersiella radions FM-frekvenser inför nästa tillståndsperiod från 1 augusti 2018. Den nya frekvensplanen ska främja konkurrens och mångfald, ge förutsättningar för en livskraftig kommersiell radio och möjliggöra sändningsområden med så stor täckning som möjligt. De nationella näten ska prioriteras framför lokala sändningar.

Tre av fyra ogillar radioreklam

Mörk framtid för kommersiella radionäten i Sverige.
73 procent av svenskarna ogillar radioreklam, enligt en mätning som Novus har utfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Fyra procent tycker om att reklam finns i radion. 44 procent tycker inte om reklamen och 29 procent ”tycker inte alls om” den, alltså totalt 73 procent. 21 procent väljer alternativet ”varken eller”. 

NRK vill att alla hushåll betalar tv-avgift

Public service kan inte längre finansieras av mottagaravgift
En expertgrupp utsedd av den norska regeringen föreslår att NRK ska kunna kräva TV-licens oavsett om någon har TV eller inte. I dag behöver de som ser på NRK på sin mobil, läsplatta eller dator inte betala TV-avgift.  Dagens TV-licens, som är kopplad till tv-apparater, är inte bärkraftig. Andelen hushåll som har TV faller. Det ska inte vara möjligt att se på NRK utan att betala, säger Tore Olaf Rimmereid, chef för utredningen, till Dagens Næringsliv.