måndag 23 juni 2014

Obegränsad audio via mobilt bredband

Amerikansk operatör först med fria gigabytes för musiktjänster
T-Mobile har nu tagit intryck av den snabba tillväxten för musiktjänster på nätet via mobilt bredband. Simple Choice-abonnenterna kan nu ta emot all musik de vill ha från streamingtjänster som Pandora, Rhapsody, iHeartRadio, iTunes Radio, Slacker och Spotify samt ip-radio utan att det påverkar den datamängd de betalar för de övriga datatjänster i 4G . 
T-Mobile USA är till 2/3 ägt av tyska telekomjätten Deutsche Telekom.           Läs mer här

söndag 22 juni 2014

Kommersiell radio blir kvar på FM i minst 12 år till

God nyheter för brittiska lokala radiostationer som inte vill sända i DAB
Mediemyndigheten Ofcom kommer nu att förlänga sändningstillstånden för åter utlysta
sändningstillstånd för kommersiell radio på mellanvåg och FM från sju till 12 år. Mindre och lokala radiostationer välkomnar beslutet, som nu gör det möjligt att bättre kunna planera inför framtiden. Många sådana stationer ser överhuvtaget ingen framtid med DAB.  


Indiska regeringen utlovar 1.000 nya närradiotillstånd på FM

FM-lyssningen i mobiltelefoner driver på närradio
Informations- och rundradioministern  Prakash Javadekar utlovade i ett tal en stabil mediepolitik med transparens och tydliga tidsramar. Han sade att det finns behov av att vidga närradiosektorn (Community radio) och att regeringen av ser att utlysa 1.000 nya tillstånd inom snar framtid. Idag finns endast 170 närradiostationer utav 370 ansökningar. 

fredag 20 juni 2014

Närradio i DAB+ i tre franska storstäder

Ännu ingen digitalradio för public service och kommersiella nätverken
Idag startar sändningarna i Paris, Marseille och Nice med 45 närradiostationer "radio asociatifs"  i DAB+ muxar. Det handlar främst om närradiostationer som sänder på FM och får utökad räckvidd nya områden eller stationer som tidigare inte kunnat få sändningstillstånd på FM.  

tisdag 17 juni 2014

Poddradio digital strategi för public serviceradion

Sveriges Radio paketerar om program till poddar i ny satsning
SR producerar några av de mest lyssnade poddarna i Sverige med hälften på Itunes topp 40-lista. Nu tar SR steget vidare och gör poddar till en del av den övergripande digitala strategin. Projektet kommer pågå under ett år. SR kommer att producera ”poddunikt” material, s.k. poddspecialer som kommer finnas på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.
Podd är ett samlingsnamn för att lyssna på radio digitalt. En podd kan laddas ned eller strömmas via olika Internetplattformar som webb och appar eller portaler som Itunes.

fredag 13 juni 2014

Kommersiell radio lämnar DAB-utveckling i Polen

Public service riskerar få digitalt monopol på reklamradiomarknaden
Kommersiella radiobolagen säger upp samarbetet med polska mediemyndigheten Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) om en övergång till DAB+  I en skrivelse till KRRiT klagar Group RMF, Radio Group Agora, Radio Group Time och Eurozet att deras synpunkter har ignorerats i den tekniska kommitté som de deltagit i.

Ett skäl till att kommersiella bolagen lämnar utvecklingsarbetet är de höga kostnaderna för en övergång till DAB+ och att man inte får något statligt stöd. Beslutet leder till att public serviceradion kommer i ett pinsamt läge genom att bli ensam med digitalradio på reklammarknaden. Polski radio finansieras nämligen främst genom reklam och endast 30% med licensavgifter.    Läs mer i detalj

onsdag 11 juni 2014

Britisk motorjournalist tror inte på DAB radio

DAB radio: dead on arrival?
Sakta ser vi allt fler DAB-radiomottagare i bilar, men utvecklingens glaciärliknande hastighet gör att smartare lösningar kommer ifatt, skriver motorjournalisten Nick Gibbs i The Telegraph. 

839 nya kommersiella FM-stationer i Indien

Tredje fasen av projektet att auktionera ut nya tillstånd för kommersiella lokalradiostationer över hela landet har inletts och skall avslutas 20 juni. Målet är 839 nya kommersiella FM-stationer i 294 städer. Utländska bolag får delta på villkor att de inte har verksamhet eller ägande som sedan tidigare finns med inhemska radioföretag.

söndag 8 juni 2014

Internet tar över tv-tittandet

Dramatiskt minskning av tittandet på "vanlig" tv 
Redan inom ett år kommer var fjärde svensk att vända traditionella tv:n ryggen, visar en ny undersökning. Nästan 40 procent av Sveriges befolkning väljer dagligen att istället titta på tv-liknande innehåll via mobilt och fast bredband. SVT har också drabbats av minskade tittarsiffror bl.a. för Eurovisionsschlagern. Det faktum att 4G-nätet nu är fullt utbyggt i Sverige underlättar dessutom för radio- och tv-mottagning via smartphones och surfplattor.

tisdag 27 maj 2014

DAB inget för lokal radio i Europa

FM är fortfarande bäst, med DRM+ som framtida alternativ för digitalradio, enligt europeiskt 'green paper'
Att de ca 9000 lokala radiostationerna i Europa bör behålla FM och ta avstånd från DAB rekommenderas i en expertrapport till den paneuropeiska organisationen Community Media Forum Europe (CMFE). En fullständig övergång till en fristående DAB-struktur kan inte överleva på en öppen marknad i de flesta europeiska länder utan betydande statligt stöd via skatter eller tv-avgifter. Rapporten - ett s.k. green paper - ifrågasätter bl.a. trovärdigheten i lobbyverksamheten för DAB-systemet,  lyfter fram DRM+ som en digitalt lösning och uppmärksammar DVB-T Lite liksom bredband för framtidens digitalradio. -
Läs mer:
 Small-scale Broadcasters Should Not Go DAB+  eller beställ hela rapporten (pdf 23 sidor)

måndag 26 maj 2014

Public serviceradion utvecklar mobila plattformar

Strategiskt uppdrag för digitalradio i mobilen
I höst inleder Sveriges Radio ett antal utvecklingsprojekt som handlar om hur det framtida utbudet via bredband i mobilen ska se ut. Projektledare blir Tomas Granryd, f.n. chef för P3. - Det stora genomslaget för medier på mobila plattformar, inte minst sociala medier, har förändrat förutsättningarna för mediekonsumtionen, men också skapat nya möjligheter.                         Tomas Granryd.  Foto: Mattias Ahlm/SR

tisdag 20 maj 2014

Vilseledande DAB-reklam anmäld i Norge

Lögner om stängt FM-nät hot mot lokalradio
Ole Jon Tveito, Radio Rjukan, har anmält Volkswagens nätreklam för DAB i sin bilar till Forbrukerombudet (motsv. Konsumentombudsmannen i Sverige) för vilseledande reklam. Dette er nok først og fremst fordi de selv er villedet av Digitalradio Norges offensive propaganda, men skal man reklamere med noe, så må man sørge for at det er korrekt, säger Tveito till Norska Lokalradioförbundet. Han har talat med flera andra som också reagerat på annonsen.