fredag 4 januari 2013

Kommersiell DAB-radio förlustaffär

Brittiska Gaydar Radios ägare QSoft Consulting lämnar radiobranschen. Orsaken är att kostnaderna för investeringar i digitalradio har begränsat satsningar på andra affärsområden.  Därmed upphör 7 januari det elva år gamla varumärket Gaydar Radio vars två DAB-tillstånd övertas av den icke-vinstdrivande Gaydio FM i Manchester.

Malcolm Bluemel, ägare till Planet Rock som sänder enbart i DAB,  överväger också försäljning av sin förlustbringande radiostation. (MediaGuardian)

Musikradio via marksänd digital-tv i Norge

RiksTV - Norges motsvarighet till svenska Boxer - ger sina 500.000 abonnenter tillgång till 18 miljoner låtar genom sitt samarbete med den norska musiken säljaren Beat. Tjänsten är tillgänglig för alla som har RiksTV programkort - det är drygt abonnenter. - Vi har genomfört marknadsundersökningar där människor tillfrågas om hur de skulle föredra att höra musiken. Majoriteten säger att de kommer höra det i vardagsrummet. När vi ansluter vår service direkt till din TV och anläggningen människor har hemma är hinder för att använda den mycket låga, säger Nial Wilberg VD Beat.

Tjänsten är reklam-baserad. Tjänsten är lätt att bygga - och dela. Det är också enkelt att importera spellistor från bl.a. Spotify och Beat. Och tjänsten kräver inte att kunden har RiksTV nya mottagare. Tjänsten fungerar om du har en kundrelation. (RadioAssistant.com)

torsdag 20 december 2012

Kommersiell digitalradio i Sverige ökar inte mångfalden

Under hösten inkomna ansökningar till Myndigheten för radio och tv om marksänd digitalradio med DAB-tekniken visar att intresset inte är så stort som tidigare utmålats i pressen. Av de 26 ansökningarna kommer nämligen 81 % från de två nuvarande oligopolen för rikstäckande reklamradio i Sverige; 11 från MTG Radio och 10 från SBS/NRJ. En ansökning kommer från Norrköpings-Tidningar och två från kommersiella närradiostationer; DB Media och Skärgårdsradion. En ansökan har redan avvisat av myndigheten eftersom den kommer från ATG - ett statligt bolag. Eftersom det finns plats för 60 kanaler kan man dra slutsatsen att de ansökande bolagen får sina 25 kanaler.

Reklamradioföretagen menar att det är nödvändigt att även public service måste sända i DAB-nätet för att man skall lyckas. Men för detta behövs tillskott av offentliga medel till Sveriges Radio och riksdagen behandlar ev. detta i regeringens proposition tidigast i maj 2013.

Den nuvarande regeringen har dock meddelat att det närmsta decenniet inte är aktuellt att ange ett slutdatum för att stänga FM-nätet. Digitalradion skall bedrivas parallellt med FM-nätet och att utvecklingen av digitalradion skall vara marknadsdriven liksom att konsumenternas intressen skall vara vägledande.

SBS ägs av amerikanska Discovery Communications och MTG av Stenbeckskoncernen. I nuläget pekar det mesta på att mediekoncentrationen inom reklamradio inte kommer att begränsas med hjälp av DAB-tekniken.

tisdag 18 december 2012

SBS Radio vill inte finansiera DAB i Norge

Radio Norge avstod igår sin rätt till automatisk förnyelse av den nationella koncessionen i fjärde FM-nätet från 1 januari 2014 enligt Dagens Näringsliv. Detta innebär att licensen lämnas tillbaka och kan utlysas på nytt. Statens krav för att få en automatisk förlängning är att bolaget måste bidra med 4 miljarder kronor (NOK) för utvecklingen av DAB-nätet. Men detta har företagets tidigare ägare ProSiebenSat1 sagt klart nej till, och det är ovisst om den nya ägaren Disovery Communications vill satsa dessa pengar på DAB för att få fortsätta sända rikstäckande.

onsdag 5 december 2012

Sveriges Radio vd mörkar om DAB

Egna kanaler används för DAB-propaganda
Granskningsnämnden har fått anmälan mot SR ifråga om inslag om digitalradio i Kulturnytt 29 januari resp. Ekot 2 februari 2014 liksom bevakningen och presentationen av digitalradiofrågor i SR:s nyhets- och faktautbud. I inslagen intervjuades den av regeringen utsedde samordnaren för digitalradio Nina Wormbs respektive Sveriges Radios vd Cilla Benkö. I bägge inslagen framfördes många felaktigheter och spekulativa åsikter, som inte ifrågasattes av respektive intervjuare. För lyssnaren avgörande fakta om DAB och FM utelämnades.

torsdag 22 november 2012

Mobilt bredband får tv-frekvenser

Brittiska medie- och telemyndigheten Ofcom planerar nu att omlokalisera 700 MHz bandet som idag används för marksänd digital tv (DTT) för att ge utrymme åt mobilt bredband. Ofcom kommer att inom närmsta månaderna att hålla den största frekvensauktionen någonsin för 4G, men man har bedömt att detta inte kommer att räcka för det snabbt växande behovet av utrymme för mobilt bredband. Här finns också perspektiv på nästa generation mobilt bredband i 5G.

Ofcom kommer dock att se till att finns alternativa frekvenser som marksänd tv kan flytta till omkring 2018.  Ofcoms strukturrapport

När televisionen digitaliserades flyttade den upp till högre frekvensband även i Sverige. Det lediga utrymme som blev kvar efter analog tv används istället i en del länder för digital radio med DAB-teknik (Band III). Det växande frekvensbehovet för mobilt bredband är dock ett skäl till att  bl.a. Finland väljer att inte använda Band III för ljudradio (DAB), utan just för television (DVB-T).

måndag 19 november 2012

Lokalradion - räddaren i nöden, men inte var det DAB

När elen slogs ut på USA:s östkust fungerade fortfarande radion! Den batteridrivna apparaten blev för många den enda länken till yttervärlden. Hör journalisten och New York-bon Jenny Nordbergs hyllning till radiopratarna: Radion räddaren i nöden (SR P1)

På Teracoms webbplats digitalradio.nu tipsar man också om detta inslag, men med en bild som kan föreställa en DAB-mottagare antyder man att det handlar om DAB-radio. Men den icke-kommersiella station WNYC på Manhattan sänder på FM och mellanvåg samt Internet. DAB-radio finns inte på kartan i USA. Som beredskapsresurs är FM-radion utan konkurrens i hela världen.

tisdag 13 november 2012

DAB-krititk bidrar till nedläggning av SR-program

Sveriges Radio lägger ner sitt mediegranskande program Publicerat vid årsskiftet.

SR har fått mycket beröm för att man har satsat kontinuerligt på mediegranskning ända sedan 1970-talet. Under många år genom programmet Vår grundade mening, sedan 2007 på Medierna och Publicerat i P1.

Publicerats programledare Åke Pettersson i Malmö kommenterar nedläggningen: Det har varit beställare (vd) Cecilia Bodströms mål länge. Det var hon som också lade ner "Vår gundade mening". SR-ledningen var förbannad, framförallt för att vi släppte fram kritik mot DAB-satsningen men även mot produktionsbolag och centraliseringen mot Stockholm. (Journalisten).