
 1

 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2008 : 4   
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

28 februari 2008 
www.publicaccess.se 

 

 
 
ledare 
 
((( Mellanvåg i Sverige ))) 
Mellanvågens stora fördel framför FM är en betydligt större räckvidd. Staten vill nu utröna om någon 
vill sända lokalradio på mellanvåg i Sverige – analogt! (Se notis) Uppdraget görs sannolikt bara 
pliktskyldigast eftersom man vet på förhand att intresset är nära på obefintligt. Orsaken till detta är att 
Sverige ansträngde sig mer än de flesta länder på 80-talet för att avskaffa mellan- och kortvågen. Telia 
Rundradiodivision (Teracoms föregångare) övertygande regeringen om att FM var enda framtiden. 
(Varken DAB eller Internet fanns på agendan då). På kort tid försvann sändningar med stor räckvidd 
och Sveriges Radio hördes inte längre i grannländerna inklusive Baltikum liksom för den svenska 
fiske- resp. handelsflottan i Östersjön och Nordsjön. Det var departementstjänstemän som var skyldiga 
till denna skandal, som mörkades, och politikerna visste föga om detta. Idag finns det i Sverige följakt-
ligen få mottagare med mellanvåg. Till skillnad mot i övriga världen. Men vi kan ju köpa någon av 
Ericsons senaste mobiltelefoner- som är försedda med både AM- och FM-radio. 
 
Idag har mellanvågen fått sin revansch tack vare digitaliseringen. Runt om i världen sänder man 
antingen det amerikanska HD Radio eller det europeiska DRM som innebär att man har nära FM-
ljudkvalitet även på mellanvåg. Digitaliseringen minskar också kraftigt energianvändningen för 
sändarna. DRM på mellanvåg används redan i åtta europeiska länder och fyra utanför Europa. På sikt 
kommer all mellanvåg att digitaliseras. Ryssland kommer att övergå helt till DRM på mellanvåg. 
 
Vill staten verkligen att mellanvågsfrekvenserna tas i bruk så måste naturligtvis detta ske med mål-
sättningen om en digitalisering. Duger inte DRM eller HD Radio, så kanske det finns ännu mer system 
runt hörnet. Möjligheterna för en lokal radio, som verkligen kan höras, runt om i landet stärks väsent-
ligt genom kombinationen mellanvåg och digitalisering. Till fromma för både kommersiell privatradio 
och för närradion.   
 
Sluta platta till folk, SVT! 
Den som följer Rapport, Aktuellt och regionala nyhetssändningar måste ibland undra om inte politiker 
och andra börjar bli allt fetare och bredkäftade. Bilarna börjar bli mer paddliknande, vägarna bredare 
än förr, bollar ovala o.s.v. Men så är det ju inte. SVT drar då och då upp inslag som är i det gamla tv-
bildformatet 4:3 till det nya 16:9. Sannolikt gör bildproducenten detta för att undvika svartkanter eller 
också är man helt enkelt för lat. Kreativ är man inte alls. Men presentationen innebär en ren förvräng-
ning av verkligheten. Om inte SVT får geometrin att stämma vad blir det då för vits med bättre bild-
skärpa med HDTV?  Får vi be om bilder ur verkligheten istället, SVT. Televisionen skall anpassas till 
oss tittare – inte tvärtom.  
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 



 2

radio och tv 
 
 
Nytt franskt public servicebolag  
blir nyhetsjätte 
President Nicolas Sarkozy of France vill slå 
ihop Radio France Internationale, nyhetskana-
len France 24 och TV5 till en gemensam 
nyhetsservice France Monde som skall tävla 
mot BBC och CNN. Planerna möter stark 
kritik från flera håll. 
 
TF1 – den största privatägda tv-bolaget - 
tycker inte om denna nya konkurrens och 
fackförbunden protesterar mot de två fram-
stående direktör som skall leda projektet. 
France Monde har också oroat Schweiz, 
Belgien och Kanada som tillsammans med 
Frankrike driver den frankofila kulturkanalen 
TV5 Monde, som når 25 miljoner tittare 
dagligen i mer än 200 länder. Även France 
Télévisions and Arte France äger 60% konsul-
terades ingen av dessa partner i TV5 i förväg 
av Sarkozy. 
 
Alain de Pouzilhac har utnämnts av presiden-
ten för att leda projektet. Han tror att den nya 
verksamheten kan starta redan i april. Bud-
geten är ännu inte fastställd, men Pouzilhac 
säger att den samlade årsbudgeten för de nuva-
rande tre kanalerna är mer än €330 miljoner. 
TF1, som är delägare i nyhetskanalen France 
24, kan nu tänka sig omvärdera sitt deltagande.  
France 24 når via satellit och kabel nämligen 
även tittare i Frankrike och konkurrerar med 
TF1:s egen nyhetskanal LCI. Vi kommer att bli 
en nation med det flesta nyhetskanaler för de 
största kostnaderna och de minsta intäkterna 
säger TF1:s chef Paolini. 
 
Facket på TV5 har gjort ett upprop på nätet 
mot att kanalen skall förvandlas till en propa-
gandaverktyg för Frankrike. Man oroas också 
över den intressekonflikt som kan uppstå med 
utnämningen av Christine Ockrent till nyhets-
chef för France Monde. Hon är en känd journa-
list som är gift med utrikesministern. Radio 
France Internationale finansieras genom UD. 
(International Herald Tribune) 
 
Public service finansieras via 
elräkningen 
Slovakien president Ivan Gasparovic har nu 
undertecknat lagen som fr.o.m. april innebär 
att landets public service radio och television 
finansieras på ett nytt sätt.  Varje hushåll som 

har el inkopplat betalar 4.25 euro i månaden. 
Intäkterna delas mellan radio och tv i 
förhållandet 3:7. (TASR via SKToday) 
 
 
Polsk public service anklagas för 
snedvriden konkurrens 
Den största privatägda mediegruppen i Polen 
TVN har begärt att Europakommissionen tittar 
närmare på huruvida den statliga radion och 
tv:n får olaglig offentligt stöd och fördelar som 
hindrar konkurrensen. TVN menar att lagar 
och regelsystem som styr finansieringen av 
public service bryter om EU-bestämmelser. 

 
Den polska statliga tv:n, Telewizja Polska vars 
huvudkonkurrenter är TVN och Polsat, får 500 
miljoner zloty (1345 milj Skr) årligen genom 
tv-licensen. Konkurrenterna menar att stats-
tv:n sänder reklam och tävlar mot dem vid 
inköp av dyrbar produktion och filmrättigheter. 
Istället för att koncentrera sig på sitt public 
serviceuppdrag. Konkurrensen på tv-
marknaden har blivit allvarligt snedvriden och 
därigenom har de privata tv-företagen fått en 
försvagad position. Polens nya center-
högerregering överväger att skrota tv-licensen 
och istället finansiera direkt ur statsbudgeten. 
(Reuters) 
 
Fakta: Telewizja Polska SA är endast till en 
tredjedel finansierat genom tv-licensen. Resten 
kommer från reklam och sponsring. 
 
 
Finansiering av finsk public service  
delar riksdagsmän 
Riksdagsledamöterna är splittrade i fråga om 
den framtida finansieringen av rundradio-
bolaget Yle, visar en rundfråga som tv-
programmet Aktuella tvåan har gjort. Mest 
stöd (36) får en fortsatt tv-avgift och olika 
blandmodeller som finansieringsmodell efter år 
2010. 32 stöder den nuvarande modellen och 
26 reklamfinansiering. 21 ledamöter föresprå-
kar finansiering via statsbudgeten och många 
ville inte säga sin åsikt. 119 av 200 ledamöter 
besvarade frågan. (YLE Internytt) 
 
 
 



 3

television 
 
Fransk public service privatiseras inte 
President Nicolas Sarkozy, som vill ta bort 
reklamen från public service, har meddelat att 
han inte ämnar privatisera France Télévisions, 
som är moderbolaget för de fem statligt ägda 
tv-kanalerna. För att möta den oro som perso-
nalen har för sina jobb säger han att regeringen 
kommer att tillföra bolaget medel redan i år. 
Den offentliga sektorn kan inte bestå av bröd 
och skådespel, säger Sakorzy. Han vill befria 
public service från vad han ser som publikmät-
ningarnas tyranni. Reformen ses som en godbit 
för de privata bolagen TF1 och M6, som 
kommer att ta hand om de mesta reklamintäk-
terna, som public service tidigare haft; cirka en 
miljard euro per år.  
Men reklamköparna befarar att en minskad 
konkurrens gör det möjligt för TF1 och M6 att 
höja annonspriserna. 
 
Sarkozy säger att han inte tänker beskatta 
privat radio eller dagstidningar för att få in 
medel till public service. ”Varje euro i 
minskade reklamintäkter för public service 
kommer att ersättas av en euro av offentliga 
medel”. Han har begärt att den kommission 
som nu tillsatts skall överväga att antingen 
eliminera all reklam i public service från 
januari 2009 eller reducera reklamen stegvis 
från den tidpunkten. (Reuters) 
 
Norska eller svenska bolag  
distribuerar dansk marksänd tv 
Radio- og tv-nævnet har godkänt som ansökare 
de tre företag om att få bli ”gatekeeper” i Dan-
mark och ta hand om distributionen av den 
marksända digital-tv:n. De tre skall nu ”skön-
hetstävla” om vem som om en månad skall få 
rätten att distribuera tv-kanaler och mobil-tv i 
de fyra multiplexarna.  
 
Bakom bolagen står norska och svenska 
intressen: 
* Boxer TV A/S – Dotterbolag till Boxer i 
Sverige som majoritetägs av statliga Teracom. 
* Danmarks Digital TV A/S - Norska 
statskontrollerade Telenor, mest känd i 
Danmark för Canal Digital. Telenor och 
Danmarks Digital-TV har köpt DR:s 
sporträttigheter för OS och fotbolls-VM. 
* Danmarks TV A/S – Bakom står svenska 
stenbeckskoncernen MTG. 
 
Många analytiker har pekat ut Boxer som 

favorit eftersom det är det företag som är minst 
beroende och involverad i tv-produktion. (TV-
Nyt) 
 
Konkurrens i norska marknätet 
MTG i Norge överväger att bli betal-tv-aktör i 
det digitala marknätet i konkurrens med 
RiksTV som ägs av Norges televisjon (Boxers 
motsvarighet i Norge).  
 
Post- og teletilsynet ålägger nu Norges 
televisjon att frigöra 1,5 multiplex åt en 
konkurrerande betal-tv-aktör, som därmed kan 
erbjuda 10-15 kanaler. Därmed blir därför 
möjligt för att komma in i marknätet med ett 
konkurrerande utbud konstaterar administ-
rative chefen i MTG Norge Hein Espen 
Hattestad. Något som vi i MTG önskat hela 
tiden säger han. (Kampanje) 
 
Danska TV 2 planerar tio nya kanaler 
Inför digitaliseringen av marknätet har TV2 
redan testat fyra nya kanaler och tre till är på 
gång. Målsättningen är tio nya kanaler 2010. 
De fyra testade kanalerna är  
TV 2 Famile - familjevänligt 
TV 2 Fri – familjevänligt, mat, bostad, resor, 
hav och fritid  
TV 2 Passion – för den mogna kvinnan, 
livsstil, äventyr, konsumtion och lätt drama 
TV 2 Pink – flickor och kvinnor 15-30 år    
(TV-Nyt) 
 
Student-tv i Danmark  
ställer in betalningarna  
UTV är den danska student-tv:n med 
sändningar på lokal-tv-kanaler runt om i 
landet. UTV København skulle senare ha firat 
12 år i etern, UTV Odense 11 år och UTV 
Århus har just firat sin sexårsdag. UTV i 
Roskilde är det senaste tillskottet och i Esbjerg 
skulle man ha startat vid årsskiftet, men kom 
aldrig i gång. 
 
Mediemyndigheten Radio- og tv-nævnet har 
efter en lång tids utredning kommit fram till att 
ingen av UTV:s sändningstillstånd har varit 
berättigade till statligt bidrag under 2006.  1,3 
miljoner Dkr måste nu betalas tillbaks till 
staten. Eftersom pengarna inte finns ställer 
student-tv in betalningarna. 
 
Bollen började rulla åt fel håll för UTV när 
Ekstra Bladet publicerade kritiska artiklar om 
verksamheten. Flera år gamla sändningar 
påstods ha körts ”i ring” mellan de olika 
stationerna som var och en hade fått bidrag 



 4

från Mediesekretariatet. 
 
UTV fick 2006 bidrag för drift och program-
produktion vid sina nuvarande stationer i 
Köpenhamn, Roskilde, Odense och Århus – 
samt för UTV Kolding som nu stängt, och för 
Universitets-tv (UTV Kabel), som sänder 
dygnet runt på kabelnätet i Odense. Sistnämn-
da var under en tid Danmarks dyraste testbild 
eftersom kanalen fick 260.000 dkr i bidrag 
2006 fick tittarna enbart se en svart skärm eller 
en Windows skrivbordsbild. 
 
UTV:s direktör, Kenneth Wenzel, nekade då 
att man gjorde något fel. Hans tolkning av 
regelsystemet var att man fick pengar för att 
sända inte för hur mycket man producerade. 
Något som nämnden inte alls håller med om. 
Den säger i sitt avgörande att ”driften af 
programvirksomheden ikke kan anses for at 
være selvstændig i fornødent omfang i forhold 
til tilskudsreglerne”, att ”co-produktioner 
mellem flere UTV-stationer er blevet 
medregnet som fuldt tilskudsberettigede af 
hver enkelt UTV-station i stedet for kun med 
en procentdel”. Dessutom inte minst att alla 
stationer, utom UTV Århus under 2006 har 
sänt ett lägre antal bidragsberättigade timmar 
än som angetts.  
En sak är att de många reprissändningarna av 
bl.a. konserter på Roskilde Festivalen inte 
kunnat godkännas, en annan är redovisningen 
inte heller kunnat godkännas i många delar. 
Nämnden misstänker att stationerna har haft 
intresse av att skapa tillräckligt stora 
driftskostnader för att slippa betala tillbaks 
överskott.  
Redogörelsen från nämnden är hela 22 sidor 
lång och kan läsas på www.mediesekretariatet.dk  
 
Time-shift används av få 
Övergången till digital-tv och införandet av 
avancerad inspelningsutrustning har haft 
minimal effekt på tittarnas tv-vanor.  I) Norge 
har man konstaterat att publiken fortsätter följa 
tv-kanalernas sändningstablåer. Tidsförskjutet 
tittande via video eller hårddisk d.v.s. time-
shift står endast för 0,4 procent av det totala 
tittandet.  Det er noe lavere enn forventet. Men 
fortsatt er det tidlig og det er få husstander 
som har digitale opptakere. På sikt vil dette 
øke, säger Christian Thune-Larsen hos TNS 
Gallup till Kampanje.  
 
De flesta som spelar in sändningar väljer att 
titta på programmet samma dag som det 
sändes. Hela 70 % ser programmet mindre än 

ett dygn efter det har sänts. Det tyder på att de 
flesta spelar in program när de inte är hemma 
och inte för att planlägga sin egen tv-dag.  För 
de kommersiella stationerna och annonsörerna 
är det värt att notera att de som spelar in 
undgår reklamen vid uppspelningen med hjälp 
av klick på fjärrkontrollen. 
 
Putin-allierad skapar ny mediejätte 
Bank Rossiya, vars huvudägare är Yury 
Kovalchuk, en nära allierad till president Putin, 
har samlat tv-kanalerna Ren-TV och St. 
Petersburgsbaserade Kanal 5 i holdingbolaget 
National Media Group, som kommer att 
kontrolleras av Bank Rossiya,  Dagstidningen 
Izvestia, kan komma att ingå i bolaget.  
 
National Media Group har enligt ett uttalande 
skapats för att effektivisering, men gruppen 
kommer att ”styras av behovet att utbilda unga 
människor och upprätta ett effektivt informa-
tionsutbyte mellan allmänheten, näringslivet 
och myndigheterna” (Moscow Times) 
 
Murdoch fick italienska  
tv-rättigheterna för OS  
Den internationella olympiska kommittén har i 
Italien gett alla tv-rättigheterna till vinter-OS i 
Vancouver 2010 och sommar-OS i London 
2012 till betalkanalen Sky Italia. Därmed har 
man för första gången övergett public service-
bolaget Rai. Istället blir det nu Rupert Mur-
dochs Sky Italia, som bestämmer över hur 
italienarna skall få se och betala för OS-sänd-
ningarna. Rättigheterna omfattar marksänd tv, 
betal-tv, Internet och mobiltelefon. Men tv-
bolaget måste garantera även fri-tv och måste 
därför hitta en partner som kan bli just Rai.   
 
Rai kommer att sända från Beijing i sommar. 
Rai blev dock uteslutet 2004 från det avtal som 
träffades mellan IOK och EBU om 2010 och 
2012 års spel efter man inte hade lyckats 
komma överens med andra EBU-medlemmar 
om storleken på den finansiella garanti man 
skulle betala. Avtalet mellan IOK och EBU var 
värt US$910 miljoner, men hade varit värt upp 
till US$100 miljoner mer om Italien hade varit 
med. (Asia-Pacific Broadcasting Union) 
 
Kinesisk protektionism: tecknad film 
Visning i tv av utländsk tecknad film förbjuds 
fr.o.m. maj 2008 i kinesisk tv kl 17-21. Skälet 
är att man vill skydda den krisdrabbade 
inhemska branschen för tecknad film. Endast 
inhemsk produktion som är godkänd av 
SARFT – myndigheten för radio, film och tv – 



 5

får visas. Samproduktioner mellan kinesiska 
och utländska producenter måste godkännas av 
SARFT. Förbudet är en förstärkning av det 
förbud som infördes 2006 ifråga om tiden17-
20.  Utländsk tecknad film, särskilt från Japan, 
har blivit mycket populärt bland kinesiska 
barn. (AP) 
 
Tv-station för krigssituation  
Försvarsmakten i Israel har öppnat en 
fristående militär tv-studio som skall användas 
för att nå befolkningen under ett nationellt 
krisläge. Studion som är placerad i 
inrikesfrontens kommandocentral nära staden 
Ramle, kommer att sända på kanal 33 vid 
krisläge, men man kan också bryta in på andra 
kanalers sändningar. Vid krisläge kommer 
experter på olika områden finnas i studion för 
att ge information till allmänheten och besvara 
frågor. Man kan sända på upp till sju språk. 
Armén har byggt upp systemet så att det 
fungerar mot ett lokalt anfall genom att landet 
delats in i 25 skilda sändningsområden. (Ynet) 
 
Iran finansierar ny tv-station i Bolivia 
President Evo Morales har meddelat att Iran 
kommer att finansiera en ny tv-station i 
Chapareregionen (ett viktigt område för 
cocaodling). TV-stationen kommer att sända 
till hela landet och även hela Latinamerika. 
(Reporters Without Borders) 
 
 

 
 
I en annan del av Västerås:  
Draothea TV 
På alla hjärtansdag, var det dags för Draothea 
TV att göra sitt första nyhetsreportage. Det var 
Melodifestivalartisten Alexander Schöld som 
fick äran att bli intervjuad av Sophie Strömma. 
Draothea tillsammans med Öppna Kanalen 
Västerås har startat ett projekt där Draotheas 
deltagare ska få lära sig att producera TV. 
Draothea är ett personalkooperativ som arbetar 
med dem som har en lätt funktionsstörning. 
Förutom TV arbetar de även med drama, 
musik och dans. En motsvarighet till danska 
TV Glad!. 
 
Ambitionen är att man varje månad ska pro-

ducera ett program fyllt med reportage och 
intervjuer men även ha en studiodel där man 
pratar om olika aktuella ämnen, ämnen som 
berör och som rör-om fördomar som funktions-
hindrade möter. Storsatsningen till vintern 
2008 blir en egen julkalender. Planerna är att 
varannan vecka ska det göras ett kortare 
reportage. Läs mer på http://www.draothea.net/ 
 
Ny chef för Com Hem 
Styrelsen för Com Hem har utsett Tomas 
Franzén till ny vd för Com Hem. Han tillträder 
sin nya tjänst senare i vår och kommer närmast 
från tjänsten som koncernchef för Eniro ett 
uppdrag som han har haft sedan 2004. Innan 
dess var han bland annat vd och koncernchef 
för Song Networks och AU Systems.  Det har 
varit fem fantastiska år som VD för Com Hem. 
Jag är stolt över vad jag har fått vara med och 
åstadkomma tillsammans med alla medarbe-
tare på företaget. Tomas Franzén är med sin 
erfarenhet den utmärkta ledaren att föra 
företaget vidare och jag önskar honom all 
lycka till, säger Gunnar Asp avgående vd för 
Com Hem. Com Hem ökade under 2007 
antalet abonnenter med 20 %, vid slutet av året 
hade företaget 501.000 betal-tv, 479.000 
bredbands- och 261.000 telefoniabonnenter. 
De amerikanska riskkapitalbolagen Carlyle och 
Providence förvärvade Com Hem i januari 
2006. 
 
 
radio 
 
Ett nytt nationellt (nästan)  
FM-nät möjligt  
I en rapport från Post- och telestyrelsen 
framkommer att det finns utrymme för ett nytt 
nationellt FM-nät i Sverige för den 
kommersiella radion. Men en höjning av 
sändningsstyrkan i dagens 
reklamradiosändningar (PLR) är inte 
genomförbar. Det finns för stora tekniska 
problem att öka styrkan på de 
reklamradiosändningar som i dag finns. En 
höjning av effekten hos huvudsändarna anses 
inte kunna koordineras med grannländerna 
samtidigt som en mindre höjning hos dessa 
inte heller verkar kunna ersätta någon av 
befintliga slavsändare. 
 
Rapporten ser därför att det enda sättet att öka 
sändningarna i FM-näten är en omplanering av 
FM-bandet, vilket skulle innebära att ett nytt 
nationellt nät skulle kunna få plats. Enligt 



 6

rapporten finns det två vägar att gå för att nå 
hit, antingen genom att behålla den nuvarande 
frekvensplanen eller genom en total ompla-
nering. PTS anser att det första alternativet är 
bäst då en total omplanering skulle innebära 
mycket större kostnader. Fördelen med en total 
omplanering är enligt PTS att detta skulle inne-
bära större sändningsmöjligheter och en effek-
tivitetsvinst där frekvenserna skulle kunna 
användas bättre än i dag. 
 
Med användning av nuvarande frekvensplan 
skulle ett nationellt nät med en täckning på 
cirka 73 procent kunna skapas. Skulle ett nät 
med samma täckning som P1-nätet skapas 
skulle det behövas tre gånger så många 
sändarplatser jämfört med hur många som 
finns i dag. PTS ställer sig frågande om det är 
ekonomiskt försvarbart att göra en sådan 
utbyggnad med tanke på den inriktning mot 
digitalsändningar som sker på radiomarknaden. 
 
Enligt SBS Radio är det totalt fel att inte satsa 
på det analoga radionätet. Det som är mest fel 
är hur de kan ifrågasätta om det är värt att 
satsa på det analoga nätet. Jag är säker på att 
vi kommer ha kvar det minst 10 år till, kanske 
15. Vi är fortfarande långt från en 
digitalisering av radion, säger SBS Radios vd 
Staffan Rosell. Han tror att parallellsändningar 
krävs i tio år innan FM-nätet kan släckas. 
Rosell förespråkar istället en total 
omkoordinering av det befintliga nätet. 
Kostnaderna behöver inte bli så stora. I dagar 
där vi pratar så mycket om mångfald tycker 
jag det är en självklarhet att försöka få in två 
nationella nät för den kommersiella radion. 
Och stora delen av de kostnader som kan 
tänkas bli kommer ju landa på oss på 
marknaden. Han ifrågasätter också PTS 
uppgifter om att en höjning av styrkan i 
befintliga sändningar inte är möjlig. Det är 
svårt att i detalj argumentera mot rapporten 
när man inte är tekniker men jag är övertygad 
om att det skulle gå. Frågan är om SR behöver 
de 60 kilowatt i sändningsstyrka som de har 
och vi bara en kilowatt. Det kanske går att 
sänka deras styrka till exempel. (Dagens 
Media) 
 
Uppbyggnad av ett riksnät inom befintlig FM-
struktur med 75% täckning skulle enligt PTS 
beräkning kosta totalt 255 miljoner kr och med 
90% täckning 385 miljoner. En omplanering 
skulle kosta 455-755 miljoner men skulle 
sannolikt ge fler än ett nytt rikstäckande nät. 
 

Läs hela PTS rapport: 
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/FM_band_fre
kvensplanering_2008_6.pdf 
 
och konsultens rapport: 
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/FM_band_fre
kvensplanering_Progira_080215.pdf 
 
Möjlighet:  
lokalradio på mellanvåg i Sverige 
Radio- och TV-verket har fått i uppdrag att 
undersöka intresset för att sända lokalradio på 
AM-bandet. Idag finns tre frekvenser koordi-
nerade för sändning av lokal eller regional 
radio på låg effekt på mellanvåg. Det finns 
ännu inga lediga tillstånd i AM-bandet att 
söka, utan detta är endast en undersökning av 
om det finns intresse för sändningar. Av den 
icke-bindande intresseanmälan senast den 20 
mars ska det framgå om intresset avser sänd-
ningar i hela landet eller i en viss region.  
 
Frågan om sändningar på AM-bandet har 
tidigare diskuterats, men regeringen har då 
ansett att intresset har varit för litet för att börja 
meddela sådana tillstånd. 2007 års utredning 
om kommersiell radio har även i sitt uppdrag 
lokalradiosändningar på AM-bandet.  
Mer info på http://www.rtvv.se 
(se även ledaren) 
 
Enligt PTS finns har Sverige f.n. elva 
frekvenser på AM-bandet. Av dessa är f.n. en i 
bruk nämligen Sölvesborg 1179 kHz som 
används för SR:s utlandssändningar. Denna 
frekvens liksom ett par andra kan användas 
med hög effekt (600 kW) medan övriga är för 
låg effekt (1 kW). Det handlar om mellanvåg 
594, 720, 774, 981, 1179, 1224, 1485, 1584, 
1602 samt långvåg 180 och 189 kHz.  
 
Detaljerad frekvensinformation kan laddas ned på 
http://www.communityradio.se/ 
radio/FrekvenstilldelningAM.zip 
 
BBC slutar med kortvåg till Europa, 
men viktig i Afrika och Asien 
BBC har nu upphört med sina kortvågssänd-
ningar till Europa. Redan 2001 slutade man 
sända på kortvåg till Nordamerika och Austra-
lien, till Sydamerika 2005. BBC World Service 
når nu länderna i väst via andra vägar; lokala 
FM-sändare, Internet och podradio samt även 
satellit. Kortvågen fortsätter dock att vara en 
viktig kanal för Afrika och Asien där 81 % av 
världens befolkning finns. BBC World  Servi-
ces kortvågspublik har sedan 2006 vuxit med 
sju procent till 107 miljoner lyssnare vilket 
motsvarar 58 % av BBC:s totala radiopublik.  



 7

EU:s radionätverk nu invigt 
European Radio Network eller Euranet är 
namnet på radio och internetprojektet som 
börjar sina sändningar 31 mars 2008. Det 
består av ett konsortium med 16 radiostationer 
i 13 EU-stater Men det finns också regionala 
och lokala radiostationer. Huvudsyftet är att 
informera de unga medborgarna om EU. De 
första sändningar sker på engelska, spanska, 
tyska, franska och polska., men man hoppas att 
i slutänden kunna sända på alla 23 officiella 
språk inom EU. Radiostationen har nu offi-
ciellt invigts av kommissionens vice ordfö-
rande Margot Wallström. Hon understryker att 
stadgar kommer att garantera stationens redak-
tionella frihet. EU finansierar radiostationen 
med fem miljoner euro per år. 
 
Radiostationerna i konsortiet är Deutsche 
Welle, Radio France International, Radio 
Nether-lands Worldwide, Punto Radio 
(Spanien), Polskie Radio Warsaw and Polskie 
Radio Szczecin, RTBF (Belgien), Skai Radio 
(Grekland), RFI Sofia (Bulgarien), Czech 
Radio, Hungarian Radio, RFI Romania , 
Radko Slovenia International, Europa Lisboa.  
BBC lyser med sin frånvaro, men detta kan 
bero på att BBC nu skiftar sitt fokus mer mot 
Mellanöstern än Europa.  
 
De skandinaviska länderna var tidigare repre-
senterade i gruppen, men är inte med längre.  
Man har också ett antal associerade medlems-
stationer som återutsänder Euronet lokalt. Det 
handlar främst om community radio (närradio); 
CUR1350 (Cambridge, UK), Hochschulradio 
Aachen (Tyskland), TIDE Radio (Hamburg, 
Tyskland), CampusRadioBonn (Tyskland), 
Radio Campus Paris (Frankrike), 
Eur@dionantes (Nantes, Frankrike), Radio 
Moreeni (Tammerfors, Finland).  
 
Läs mer på 
http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/08
0226-euranet 
 
Ny närradio på Gotland   
1 mars startar Wisby FM sina sändningar på 
89,2 MHz över Gotland. Den förra stationen 
Just Radio på 89,2 fick l i höstas lägga ner 
efter oegentligheter i ekonomin. F.d. program-
ledare på stationen, Ulas Nûjen och Jeremy 
"Jay" Brooks startar nu Wisby FM. Med sig 
från Just Radio har man även med sig en 
finansiär - Hassela Gotland. Stationen beräknas 
kosta omkring 200.000 kronor i månaden att 
driva. Varifrån pengarna ska komma och om 

det är tänkt att ha reklam i radion är ännu 
oklart, men mest troligt blir det att driva radion 
med pengar från olika fonder. Wisby FM 
vänder sig till "unga vuxna" mellan 15-35. 
(Onair.nu) 
 
 
annat 
 
Statligt filmstöd utreds 
Den svenska filmpolitiken ska utredas bl.a.  
möjligheten att ersätta filmavtalet med ett helt 
statligt finansierat stöd. Det har skett föränd-
ringar i filmbranschen i och med digitalise-
ringen och den ändrade konkurrenssituationen 
på bioområdet. Därför har vi kommit fram till 
att det behövs en ny filmutredning, säger 
kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i en 
intervju med SvD 
 
Vilken typ av utredning det blir och vem som 
leder den är inte bestämt, men enligt kultur-
ministern måste den bli klar under 2009. En 
huvudfråga blir hur framtidens filmstöd ska se 
ut. Dagens filmavtal kom till i en tid då tv:ns 
intåg sågs som ett hot mot filmbranschen. 
Genom att låta en del av biobiljettsintäkterna 
gå till stöd åt svensk filmproduktion och 
filmvisning ville man garantera utrymmet för 
kvalitetsfilm. 
 
Idag ser svenskarna mer film på dvd och via 
nedladdning än på bio. När Leif Pagrotsky med 
nöd och näppe fick igenom det senaste filmav-
talet 2005 uttryckte många debattörer en 
önskan om att det också skulle bli det sista. 
Den nya utredningen ska även utreda vilka 
konsekvenser det skulle få om filmpolitiken 
gjordes helt statligt finansierad. En sådan 
modell har till exempel Danmark, som ofta 
framhålls som förebild i den filmpolitiska 
debatten. Man får titta på hur det ser ut i 
andra länder. Hur ser alternativen ut? Och hur 
ställer sig de inblandade parterna till en statlig 
finansiering? säger Lena Adelsohn Liljeroth. 
 
Filminstitutets vd Cissi Elwin hoppas att det 
blir någon form av avtal även i framtiden. Jag 
tycker det är en bra lösning, eftersom det 
garanterar ett stöd där hela branschen finns 
med. Dagens avtal haltar när varken dvd-
branschen eller bredbandsleverantörerna 
skrivit på. Att dvd-distributörerna inte velat 
medverka har varit en av de stora bristerna i 
filmavtalet. Eftersom dvd-försäljning är belagd 



 8

med 25 procents moms, till skillnad från bio-
biljetternas 6 procent, är inte dvd-branschen 
beredd att bidra till filmstödet. De kräver sänkt 
moms, vilket det inte finns några planer på. 
Men det kan ju hända att det finns intresse från 
dem att vara med i alla fall, säger kultur-
ministern. - Björn Gregfelt, kanslichef hos 
Sveriges Videodistributörers förening, vill inte 
lova något. Vi får se vad utredningen kommer 
fram till. Men momsfrågan har varit en 
springande punkt för oss, och det är den 
fortfarande, säger han. 
 
Filmutredningen ska också studera frågor som 
SF:s starka ställning inom biografsektorn och 
hur man bäst värnar det svenska filmarvet. 
Även kvalitetsfilmen, föremålet för en av 
vinterns stora kulturdebatter, kommer att stå i 
fokus. Det finns mycket film som har svårt att 
nå ut i marknadsföringsbruset. Det är ju den 
så kallade konstnärliga filmen som verkligen 
stannar kvar i minnet, säger Lena Adelsohn 
Liljeroth. (Svenska Dagbladet) 
 
Papperstidningarna rasar 
Nätet och gratistidningarna slog förra året hårt 
mot den traditionella dagspressens och framför 
allt kvällstidningarnas upplagor, enligt Tid-
ningsstatistik AB. 
Expressens upplaga minskade med 24.000 och 
Aftonbladet med 26.600 exemplar per utgiv-
ningsdag. Aftonbladet är dock fortfarande 
landets största dagstidning, med 55.000 fler 
exemplar än tvåan Dagens Nyheter. Bland 
morgontidningarna ökade Göteborgs-Posten 
mest på vardagarna (+2.300) och Svenska 
Dagbladet ökade mest per utgivningsdag 
(+1.700). Dagens Nyheter behåller sin ställ-
ning som största morgontidning, trots att 
tidningen minskar sin upplaga till 344.200 
exemplar per dag. 
 
Av Sveriges 25 största dagstidningar backar 16 
stycken och endast fyra noterar en tydlig 
ökning. Bland tidskrifterna ser det också 
ganska dystert ut med upplageminskningar 
över nästan hela fältet, men på barn- och 
föräldratidskrifter fortsätter uppgången. 
(TT/Kulutrnyheterna) 
 
Världsdelsdomäner till salu 
Nu kan de företag som är registrerade i Asien 
ansöka om att få använda ett domännamn med 
det nya suffixet .asia    
De finns i ett 70-tal länder från Mellanöstern 
till Australien med 60 % av världens befolk-
ning och 400 miljoner internetanvändare. 

Senare förväntas regional domänsuffix för 
Afrika och Latinamerika. (BBC News) 
 
Demokratins framtid oroar  
finsk minister  
Justitieminister Tuija Brax är oroad över 
demokratins tillstånd i Finland. Ungdomens tro 
på sina möjligheter att påverka har dramatiskt 
sjunkit. Läget är värre än i de andra nordiska 
länderna, påpekar Brax. Demokratin är inne i 
en allvarlig kris som kan leda till att både 
brottsligheten och våldet i samhället ökar.  

 
Enligt undersök-
ningar anser färre än 
hälften av finländ-
arna att det är viktigt 
att bo i en demokrati. 
De finländska ungdo-
marnas tro på sina 

egna påverkningsmöjligheter är dessutom lägst 
i Europa. Brax anser att ett sannolikt skäl till 
krisen är depres-sionen i början av 1990-talet. 
Personer som upplevt en ekonomisk depres-
sion kan enligt ministern förlora tron på att 
påverka genom att rösta. Att befolkningen 
åldras och att en stor del av de röstberättigade 
är pensionärer kan enligt Brax minska de 
ungas tro på sina möjligheter att påverka. 
 
Brax föreslår att det borde bli lättare för med-
borgarna att komma med initiativ till lagar, att 
ministrarna skulle föra en dialog med folket på 
olika webbforum och att man oftare skulle 
beakta folkets respons när man stiftar nya 
lagar. (YLE Internytt) 
 
 

 
 
Internationell konferens för 
ursprungsbefolknings-tv 
World Indigenous Television Broadcasting 
Conference 2008 - Det första mötet för ledare 
av ursprungsbefolknings television från hela 
världen hålls nästa månad på Nya Zeeland. 
Maori Television  är värd för WITBC ’08, som 
syftar till att förena, stärka och främja ur-
sprungsbefolkningars tv-bolag.  Temat är 
”Reclaiming the Future” med medverkan av 
tv-chefer från bl.a. Kanada, Irland, Skottland, 
Taiwan, USA, Australien och Wales samt 
”Aotearoa” (Nya Zeeland). Man hoppas även 
kunna etablera en internationell organisation 
för ursprungsbefolkningars tv. Läs mer på 
http://witbc.org  



 9

Lästips: 
Silvio Berlusconi på gång 
Mediemogulen som 
också varit premiär-
minister, är åter på 
tapeten som möjlig 
ny italiensk 
regeringschef i vår. 
Inför detta har nu 
kommit en ny upp-
daterad pocket-
upplaga av  
Silvio Berlusconi: 
Television, Power 
and Patrimony: av 
Paul Ginsborg .  
Ur en recension: Combining the techniques of 
classic biography with razor-sharp political 
and social analysis, Ginsborg handles the 
complexities of the Italian political and media 

arenas deftly, whilst never losing sight of what 
this might mean on a global scale. 
 
Dessutom kan rekommenderas Berlusconi's 
Shadow: Crime, Justice and the Pursuit of 
Power av David Lane. Han är journalisten på 
The Economist som ifrågasatte Berlusconis 
lämplighet som regeringschef .Ur en recension:  
…reveals the truth about Berlusconi's life and 
career: his dubiously acquired wealth and 
secret offshore companies; his shadowy 
business associates; his links with noted mafia 
figures; his extreme right-wing contacts and 
lingering sympathy for the high days of Italian 
Fascism; his scandalous manipulation of the 
legal system; and the staggering conflicts of 
interest that enable him to exploit his money 
and media to silence opposition.  
Bägge böckerna finns att köpa för vardera sju 
pund på http://www.amazon.co.uk/

 
 

 
 

*** 


