
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2008 : 1   
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

10 januari 2008 
 

www.publicaccess.se 
 

 
 
  
 
ledare 
Den repressiva toleransen i mediepolitiken 
Sverige synes ha en god etermediestruktur; ett nödvändigt instrument för yttrandefriheten. Det 
handlar om tre sektorer som finns också i många andra demokratier; public service, privat 
kommersiell radio och tv samt civila sektorns radio och tv (community media). 
 
Med tanke på landets litenhet har vi sannolikt den bästa public service radion och tv:n, bättre än 
exempelvis den eländigt reklamberoende public servicetelevisionen i Frankrike (som Sarkozy vill 
ändra på – se notis). Vi har också digitala plattformar för en mångfald andra tv-kanaler. Det finns ett 
90-tal reklamfinansierade privata radiostationer och för föreningslivet ett 160-tal icke-kommersiella 
närradiostationer. Ser väl bra ut på papperet om nu svenska regeringen vill presentera siffrorna för 
Bryssel. 
 
Men bakom siffrorna finns en mediestruktur som inte längre håller måttet. Svensk public service är 
den enda i världen som är uppdelad i tre bolag. En konstruktion som förhindrar att public service kan 
effektiviseras och närma sig medborgarna även utanför Stockholm. En konstruktion som ingen kan 
försvara annat än med känslomässiga argument. 
 
Statens marksända digitala tv-plattform ger oss möjlighet att se fyra public servicekanaler med hög 
kvalitet. Men större delen av övriga utrymmet upplåts åt tv-kanaler, ägda av svenska företag eller 
amerikanska riskkapitalister, som sänder amerikanska tv-program. Övriga världen existerar inte och 
landet vi lever i är bristfälligt representerad. Det finns inga regionalt eller lokalt förankrade kanaler. 
Den tjugondelen av befolkningen med annat ursprung än det svenska finns inte i detta sammanhang. 
Till skillnad mot i Danmark och Norge får inte heller det civila samhället utrymme här. Endast de rika 
får plats i etern. 
 
Sveriges Radio verkar komma på fötter igen efter vd-bytet förra året. Men PLR – den privata lokal-
radion –har spårat ur. Den har ingen som helst lokal förankring utan består idag av två nätverk ägda 
av MTG och amerikanskt riskkapital. Vem behöver egentligen rikssända musikkanaler när dessutom 
var och varannan har mp3-spelare och webbradio? 
 
Närradion är ett katastrofalt misslyckande p.g.a. av tidigare regeringens totala ointresse att ändra 
sändningsvillkoren. Det civila samhället mister frekvens efter frekvens när privata intressen genom 
bulvanföreningar tar över för att sända reklamradio utan koncessionsavgifter. I vems intresse väljer 
Radio- och tv-verket att år efter år ignorera det uppenbara närradiofusket runt om i landet?  Och 
varför inget statligt stöd till närradion när det går bra utomlands bl.a. i Danmark och Frankrike? 
 
De tre etermediesektorerna har funnits sida vid sida sedan 80-talet. Men politikerna har inte gjort 
mycket för att utveckla och modernisera strukturen. Socialdemokraterna ignorerade all radio utanför 
SR. Man har låtit PLR och närradio finnas, men hoppats att det skall dö av sig själv. Du får finnas, 
men inte höras. Public service har samtidigt styrts med inkompetens och cyniskt maktspel (s).  
 
Det behövs i år förslag om tydliga förändringar av alla tre etermediesektorerna. Inte små justeringar i 
lag- och avtalstexter. Inte glada tillrop och lycka till.  Regeringen måste helt skrota katastrofkonstruk-
tioner som PLR och närradion. Och hitta bättre lösningar. En seriös utredare upptäcker snart att 
Sveriges har halkat efter Europa i stort. 



 2

 
De ineffektiva och stagnerande etermediesektorerna motverkar i praktiken yttrandefriheten. Vårt 
hopp är att alliansregeringen går på djupet med problemen och försöker skapa en ny etermedie-
struktur i takt med tekniken och demokratin. Vi vill bli av med det konservativa arvet; den repressiva 
toleransen som (s) hade som riktmärke i mediepolitiken.  
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 
 
radio och television 
 
Mediemyndighet i  
politiskt blåsväder 
FCC votes for monopoly,  
Congress must vote for democracy 
I en kommentar till det senaste beslut att 
fortsätta avregleringen av medieägandet går 
John Nichols i den ansedda tidskriften The 
Nation till angrepp mot FCC: The Federal 
Communications Commission has, as expected, 
voted along party lines to approve the demand 
of Rupert Murdoch and other communications-
industry moguls for a loosening of limits on 
media monopolies in American cities. Now, the 
real fight begins.  
FCC-ordförande Kevin Martins steg går emot 
varje signal som FCC har fått från Kongressen, 
som är ansvarig för att sätta upp regelsystem 
rörande ägarskapet till det eterutrymme som 
tillhör det allmänna. Ett svar måste komma 
från Kongressen. Innan FCC röstade 3-2 hade 
26 senatorer meddelat kommissionen att de 
kommer att omedelbart försöka lagstifta mot 
den föreslagna regeländringen. Men de kom-
mer att behöva fullständigt och aggressivt stöd 
av de demokratiska ledarna i Senaten och i 
Representanthuset för att bygga upp tillräcklig 
kraft för att klara av ett förväntat veto från 
President Bush. Här kommer medborgar-
initiativ att ha betydelse.  
 
Nyckelrepublikaner som Stevens och Trent 
Lott (partiets nr 2 i senaten) stödjer helt ett 
initiativ att stoppa FCC:s förslag. Det är såle-
des möjligt att bygga upp en bred koalition i 
Kongressen. Fyra demokratiska senatorer som 
nu är presidentkandidater bl.a. Hillary Clinton 
och Barack Obama ställer sig bakom initia-
tivet. 
If they are not talking about the fundamental 
threat to diversity of media ownership in 

American communities and the country as a 
whole, they will be failing to use the most 
powerful bully pulpit in the fight against the 
monopoly on communication that represents 
the single greatest threat to the battered 
democratic discourse of a country where the 
public's right to know cannot take this hit and 
survive, skriver Nichols i The Nation. 
 
Den politiska opinionen för att redan i år 
förändra FCC som mediemyndighet hörs 
alltmer. Senator John Rockefeller (D) vill 
utreda FCC:s struktur och uppdrag i syfte att 
göra myndigheten mer står på konsumentens 
sida och även blir en bättre resurs för kongres-
sens arbete. Analytiker säger att 2008 är ett bra 
år att försöka göra denna förändring eftersom 
det inte kraven på förändring går över parti-
gränserna. FCC har arbetat i nuvarande form 
sedan 1990. (Technology Daily) 
 
 
 
  
Globala rapportörer: 
- Mindre reglering av radio och tv  
i den digitala eran 
- Mer stöd för  
public service och community radio-tv 
De rapportörer, som arbetar för FN, OSCE, 
Organization of American States (OAS) och 
African Commission on Human and Peoples' 
Rights, har publicerat ett gemensamt dokument 
med riktlinjer om den nya rollen för regeringar 
och hur dessa skall engagera sig för att slå vakt 
om mångfalden i den digitala radio och tv-
världen. 
 
Man varnar för att en del typer av radio och tv 
som är viktiga för demokrati, som public 
service och community media (närradio och 
öppna kanaler i Sverige), hotas. De fyra 



 3

rapportörerna efterlyser minskad statlig in-
blandning främst ifråga om tillståndsgivning. 
Man menar att det blir möjligt när det blir ett 
överflöd av sändningsutrymme garanterar 
mångfald. Å andra sidan menar man att man 
måste slå vakt om pluralismen särskilt ifråga 
om nyhetsrapportering och dessutom måste 
man säkerställa att det finns tillräckligt med 
frekvenser för ekonomisk svaga program-
producenter, som community radio och 
minoritetsspråksradio. 
 
Public service ökar i betydelse som en tillför-
litlig källa till pluralistisk information i den 
digitala eran. Särskilt uppmärksam måste 
ägnas åt dess finansiering liksom dess själv-
ständighet. Samtidigt kan pluralismen hotas av 
monopol. Rapportörerna understryker betydel-
sen av regeringarnas skyldighet att införa 
kraftfulla regelsystem mot mediekoncentration 
och för tydlighet ifråga om medieägandet. 
 
Dokumentet har undertecknats av 
- The UN Special Rapporteur on Freedom of 
Opinion and Expression, Ambeyi Ligabo 
- The OSCE Representative on Freedom of the 
Media, Miklos Haraszti 
- The OAS Special Rapporteur on Freedom of 
Expression, Ignacio J. Alvarez 
- The ACHPR Special Rapporteur on Freedom of 
Expression, Faith Pansy Tlakula. 
Hela dokumentet finns på 
https://www.osce.org/documents/rfm/2007/12/28
855_en.pdf  
 
Community radio och tv erkänns 
som tredje sektor i Uruguay   
Senaten i Uruguay har godkänt ett lagförslag 
som innebär att icke-kommersiell community 
radio och tv (lokal icke-kommersiell radio och 
tv) erkänns som den tredje radio- och tv-
sektorn och som även får en rättmätig del av 
landets frekvensutrymme. Den internationella 
organisationen för community radio World 
Association of Community Radio Broadcasters 
(AMARC) betecknar beslutet som ett 
"groundbreaking move for freedom of 
expression in Latin America". Vid sidan av 
den statliga och privat sektorn kommer en 
tredjedel av alla mellanvågs- och FM-
frekvenser reserveras för community radio 
(närradio). 
 
Ett särskilt råd bestående av företrädare för 
regeringen, media, universiteten och yttrande-
frihetsrepresentanter kommer att behandla 
tillståndsgivning etc. Skälet är att försäkra sig 
om att regeringen inte kan utnyttja frekvens-

tilldelningen som indirekt censur. Unikt i den 
nya radio- och tv-lagen är att maximala geo-
grafiska räckvidden och sändningseffekten inte 
anges. Enligt lagtexten skall räckvidden sättas 
utifrån vilket syfte man har med sändningarna 
och storleken på den publik man vill nå. 
(Media for Freedom) 
 
 

 
 
Public service hotad i Danmark 
Oppositionen i Folketinget kräver att det 
krisdrabbade Danmarks Radio, ska få mera 
ekonomiskt stöd. Kulturminister Brian 
Mikkelsen har flera gånger avvisat ytterligare 
hjälp till DR, som i år får tre miljarder danska 
kronor i licensavgifter. Jag är intresserad av att 
höra om oppositionen har förslag som inte 
skulle höja licensen och belasta skattebetalarna 
ytterligare, säger Mikkelsen. Fem partier i 
oppositionen kräver att Mikkelsen inleder 
förhandlingar om stöd för Danmarks Radio. 
Det är socialdemokraterna som tagit initiativet 
till förslaget. Enligt socialdemokraterna är det 
klart att nedskärningarna vid DR leder till 
kvalitetsförsämringar. Socialdemokraterna 
tycker bland annat att DR kunde sälja sitt 
konserthus till den danska staten.Även de tre 
partipolitiskt obundna folketingsmedlemmarna 
ställer sig på oppositionens sida. 
 (YLE Internyt, TV-Nyt) 
 
Danmarks Radio nära katastrof 
DR:s budget är hårt tyngd på grund av bygget i 
Örestad och under året har mer än 400 anställ-
da fått gå. Kulturminister Brian Mikkelsen (K) 
har tidigare avvisat att hjälpa DR. Hele DR 
styrer mod katastrofen efter massive bespa-
relser, menar DR:s dramachef Ingolf Gabold, 
som kräver snabb hjälp från politikerna. Han 
poängterar att DR driver en verksamhet som 
skapar en ”sammanhållningskraft” i samhället. 
När politikerna lämnar DR i sticket lämnar de 
också befolkningen i sticket. Ingen annan har 
fått genomlida den hungersnöd som vi, DR 
ligger och flämtar som en strandad val.  
 
Kommer ingen snart och drar oss ut på vattnet 
igen så blir det en katastrof för public service i 
Danmark. Tittarna och lyssnarna kan inte så 
mycket märka av besparingarna i DR ännu. 
Men det kan jag lova att det kommer de att 
kunna under våren säger Gabold till Politiken. 
Kvalitén på bl.a. Radioavisen redan nu har 



 4

sjunkit så mycket att det är fullt märkbart för 
tittarna. Gabold pekar på, att DR:s image redan 
är förfärlig och man skäms; Folk synes, vi er 
elendige, og at vi ikke duer til noget, og at 
være ansat i DR er ikke noget, man går og 
praler med. (TV-Nyt) 
 
Radio- och tv-koncern  
samlas på Söder 
MTG flyttar ihop sina verksamheter i Stock-
holm till ett nybygge på Ringvägen, invid 
Södersjukhuset. Det nya huset ska vara färdigt 
i augusti 2009. Det omfattar 18.000 kvm och 
kostar 520 miljoner kr att bygga. 900 medarbe-
tare ska arbeta i huset. MTG kommer att hyra 
större delen av huset och får plats med kontor 
och studior för Rix FM, Lugna Favoriter, 
Svenska Favoriter, NRJ och Bandit, tv-
kanalerna TV3, TV6 och TV8 samt Via-
sat. Idag sitter MTG Radio och Viasat i Mün-
chenbryggeriet på Södra Mälarstrand. "Vi är 
mycket förväntansfulla och ser fram emot att 
få samla våra medarbetare i en trivsam och 
effektiv arbetsplats speciellt utformad för ett 
modernt medieföretag som MTG" säger 
MTG:s Anders Nilsson.  (Radionytt) 
 
 
television 
 

       
 
Kulturrevolution  
på fransk public service-tv.  
Sarkozy vill ta bort reklamen 
Aktierna för de två stora privatägda tv-kana-
lerna TF-1 och M6 gick kraftigt upp (+6-11%) 
på börsen när president Nicolas Sarkozy på en 
presskonferens tisdag sade att han ville avskaf-
fa reklamfinansiering i de franska public ser-
vicekanalerna (FR2 och FR3). Han utlovade en 
”kulturrevolution i public service-tv” och 
syftet är att främja kvalitetsprogram. Finansie-
ringen av public service kan istället ske genom 
en skall på reklamintäkterna på de privata 
kanalerna och även mindre avgifter på 
Internet- och mobiltelefonanvändare.  
 
Reklamintäkterna för den statliga franska tele-
visionen uppgår idag till 800 miljoner euro. De 
privata kanalerna kämpar idag för at få in till-
räckligt med reklam i konkurrens med nya 
medier inklusive Internet. Under 2007 gick 

aktierna för de två stora bolagen ner med cirka 
40 %. Dessutom är regelsystemen för reklam 
och innehåll hårda. Kanalerna måste bl.a. 
sända 1.000 timmar barnprogram och måste 
investera 16 % av föregående års omsättning i 
franskspråkig produktion. 
 
Sarkozy och hans kulturminister Christine 
Albanel tänker lätta på en del av dessa regler. 
Man planerar också att ta bort regeln som 
hindrar en aktieägare att äga mer än 49 % av 
en tv-kanal som sänds analogt. Detta blir en 
fördel för byggjätten Bougyues SA, som äger 
43 % av TF1, och Bertelsmann AG:s RTL 
Group, som äger  49 % av M6. (International 
Herald Tribune) 
 
Fakta:  Modellen att låta kommersiella medier 
finansiera icke-kommersiella är inte ny i Frankrike. 
Det finns idag ca 700 närradiostationer (s.k. 
associatives) som ungefär till hälften finansieras av 
staten som tar ut en avgift för detta ändamål av 
privat kommersiell radio. 
 
Franska utlandssändningar  
bara på franska  
President Sarkozy sade också på tisdagen att 
man skall sluta finansiera den engelskspråkiga 
versionen av nyhetskanalen France 24 som 
sänds dygnet runt. Jag är inte beredd att med 
skattebetalarnas pengar finansiera en kanal 
som inte talar franska säger Sarkozy. Kanalen 
startades i december 2006 av Jacques Chirac. 
Den skulle utmana BBC World och CNN.  
Förutom på engelska och franska sänder man 
på arabiska och hade planerat spanska senare i 
år. Han är öppen för detaljerna men menar att 
en public servicekanal France Monde endast 
kan tala franska. Han vill ha ett mer franskt 
perspektiv mellan Al-Jazeera och CNN, men 
kan tänka sig regional undertextning på 
arabiska, engelska och spanska. (AFP) 
 
Väderkanalen till salu 
The Weather Channel, en av de sista privat 
ägda kabelkanalerna i USA är till salu för och 
kan inbringa $5 miljarder. Kanalen liksom dess 
snabbt växande websajt intresserar några av de 
största medieföretagen som NBC, News Corp 
och Comcast. Försäljningen är en del av av-
vecklingen av moderbolaget Landmark Com-
munications, som kontrolleras av familjen 
Batten i Norfolk, Virginia, som också bl.a. 
äger ett 50-tal lokala dagstidningar, tv-stationer 
i Las Vegas och Nashville, en av världens 
största företag som hanterar väderdata.  
 



 5

Försäljningen av Weather Channel, som en 
gång avfärdades som en trist kanal för väder-
nördar, blir sannolikt en laddad affär eftersom 
det är en de kanaler i basutbudet som är till 
salu. En potentiell köpare beskriver Weather 
Channel som ”fastighet med havsläge”. 
Kanalen har 800 anställda varav 125 meteoro-
loger. Webbsajten weather.com raknas som 
landets 18:e mest besökta. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Den unika kanalen är också mumma för rek-
lamköpare. Liksom direktsänd sport är den 
också immun för Tivos och andra DVR-
inspelare, som används för att hoppa över 
reklaminslagen.  Kanalen publik har ökat 
kraftigt sedan den ökat sin bevakning av 
hurricanes och andra stormar runt omkring i 
världen och även förstås sänt program som 
berör klimatfrågan. (New York Times) 
 
Holmgren blir SVT:s klimatstrateg 
Pär Holmgren har varit meteorolog på SVT 
sedan 1988. Från årsskiftet börjar han på en ny 
tjänst som bolagets nye klimatstrateg. Det 
handlar om att hjälpa och stötta företaget i 
hela den här processen som samhället står 
inför nu. Att ställa om och bli långsiktigt 
hållbart. Det blir extra viktigt för public 
serviceföretag inom media som givetvis måste 
granska andra företag. Då måste vi inom SVT 
också ha en genomtänkt policy säger 
Holmgren.  
 
Vi jobbar alltid med jämställdhets- och demo-
kratifrågan i bakhuvudet som en grund för 
allting vi gör. På samma sätt måste klimat-
frågan ligga till grund för allt som vi gör. För 
det kravet kommer vi att ställa på andra vi 
granskar. TT Spektra: Som journalist har jag 
själv sett SVT komma till presskonferenser 
med flera olika reportageteam i olika stora 
bilar som släpper ut avgaser, kan det vara 
något att ändra på?  Ja..., jag vill inte gå in på 
såna konkreta exempel, men ofta handlar det 
om det sunda förnuftet och om att spara på 
resurser. Effektiviserar vi arbetet så spar man 

också miljön. (TT Spektra) 
 
Ökat sändningsutrymme för 
marksänd tv i Sverige 
Regeringen har fattat ett beslut om sändnings-
utrymmet för marksänd TV, som innebär att 
TV-branschen får förutsättningar att utveckla 
marknätet, samtidigt som utrymme frigörs för 
satsning på nya telekommunikationstjänster. 
Enligt den nya radio- och tv-lagen beslutar 
regeringen om det sändningsutrymme som ska 
användas för marksänd TV. Radio- och TV-
verket beslutar därefter om vilka program-
företag som ska få sändningstillstånd, med 
undantag för public service. Beslutet innebär 
att RTVV får besked om att TV inledningsvis 
får fortsätta med dagens fem frekvensnät i 
UHF-banden. Ett helt nytt frekvensnät görs 
tillgängligt i det lägre VHF-bandet, där SVT1 
tidigare sändes. 
 
Regeringen ger också ett uppdrag till Post- och 
Telestyrelsen att ta fram en nationell plane-
ringslösning. De befintliga tv-näten omplane-
ras för att kunna frigöra frekvensutrymme i en 
sammanhängande del av frekvensutrymmet i 
UHF-bandet (790-862 MHz), samtidigt som 
ytterligare ett frekvensnät för TV planeras in 
nedanför 790 MHz. Under förutsättning att en 
omplanering äger rum får marknätet däri-
genom tillgång till sammanlagt två nya sändar-
nät, samtidigt som ett nytt utrymme frigörs för 
andra användningsområden än tv-sändningar 
och kan fördelas av PTS enligt lagen om 
elektronisk kommunikation. 
 
Dagens beslut innebär att det skapas utrymme 
för ett antal konkurrerande bredbandstjänster, 
som komplement till befintliga 3G-nät. En 
förutsättning för detta är det skifte till en mer 
frekvenseffektiv utsändning, som tv-branschen 
har medverkat till genom övergången till digi-
tala sändningar och den fortsatta effektivi-
sering, som omplanering och teknikutveckling 
leder till. Samtidigt innebär beslutet att pro-
gramföretagen - i samverkan med sändar-
företag och operatörer i marknätet - ges 
möjlighet att införa nya kanaler och tjänster 
(till exempel HDTV).  
 
Vi vill ge alla medborgare tillgång till 
moderna och snabba kommunikationstjänster. 
Jag ser därför väldigt positivt på att rege-
ringen nu utökar möjligheterna för telekom-
branschen att kunna erbjuda snabbt och mobilt 
bredband i hela Sverige, säger infrastruktur-
minister Åsa Torstensson. Beslutet ger utveck-



 6

lingsmöjligheter för marknätet, som distribu-
tionsform för nya tjänster som HDTV. 
Marknätet är också betydelsefullt för 
konkurrensen på den svenska TV-marknaden, 
säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. 
 
Satsa mer på  
Öppna kanalen regionalt 
Regionen borde ta ett samlat grepp och få 
igång Sveriges första regionala public service-
kanal föreslår Lennart Värmby (v). Han pekar i 
sin skrivelse till regionförbundet, landstinget 
och länets kommuner på möjligheterna att 
genom Öppna kanalen nå ut till medborgarna. 
Om alla ställer upp så kan Öppna Kanalen få 
tillgång till det digitala marknätet och bli en av 
de fria kanaler som når samtliga hushåll, 
poängterar Värmby. För att öppna demokratin 
behövs nya grepp och att vi använder den nya 
tekniken, skriver han. 
 
Växjö kommun direktsänder redan sina full-
mäktigemöten via Öppna kanalen i Växjö. 
Men regionen borde på ett bättre sätt utnyttja 
de möjligheter internet och kabel-tv ger, enligt 
Värmby. Han föreslår att man som ett första 
steg bjuder in till ett seminarium med olika 
regionala aktörer på området. 
(Smålandsposten) 
 
Osby Kanal – unik i Sverige  
Den nyligen 15 år fyllda Osby kanal, med 
inriktning på lokala filmreportage, kan vara en 
av landets mest unika lokal tv-stationer. I 
mindre tätorter är det sällsynt med egen lokal 
tv. Osby kanal är unik i sitt slag, säger 
Gundela Wiesel, produktionsansvarig för 
kanalen.  Jag känner inte till någon lokal tv i 
landet där man hållit på så länge som vi har 
gjort, tillägger kommunalrådet Anders 
Pettersson som var med vid starten av Osby 
lokal TV. (foto:Lokaltidningen) 
 

Den kommunal-
ägda kanalen når 
ut till 4.500 inv 
genom Com-
hems kabelnät i 
de centrala de-
larna av Osby. 
Varje torsdag 
klockan 1500 
sänds ett tims-

långt veckoprogram. Sju dagar i sträck, varan-
nan timme rullar tv-inslagen. Sedan varvas de 
med en slinga av bland annat annonser för 

företag och privatpersoner, förklarar Gundela 
Wiesel. 
Någon exakt tittarstatistik finns inte. En enkät-
undersökning har däremot åskådliggjort 
tittarnas genomsnittliga ålder, 50 plus, varpå 
programmen riktas till denna åldersgrupp. 
Personer med exempelvis rörelseproblem 
uppskattar kanalen oerhört. Programmen 
väcker både minnen och nostalgi, säger 
Pettersson. Dock för att locka en yngre publik, 
funderar kommunen på att koppla ihop Osby 
kanal med en medieutbildning.  Det är en av 
idéerna. Den andra är gemensamma film-
projekt med ungdomar. På så vis kan man få 
en ungdomlig framtoning, säger Anders 
Pettersson.  (Lokaltidningen) 
 
Filmbranschen vill ha  
mer tv-tid i public service 
Branschorganisationerna Sveriges Filmprodu-
center och Sveriges tv-producenter gör nu 
gemensam sak och kräver att SVT i sin 
programtid ökar andelen extern produktion. 
Organisationerna har uppvaktat den pågående 
public serviceutredningen bland annat med 
kravet att andelen ska öka till minst 25 procent. 
Även i ett europeiskt perspektiv är andelen låg 
hävdar organisationerna och jämför bland 
annat med brittiska BBC där minst 25 procent 
av sändningstiden ska utgöras av extern 
produktion. 
 
Sveriges Filmproducenter och Sveriges tv-
producenter samlar en rad olika bolag som 
sysslar med film och tv, bland annat filmbola-
gen Svensk Filmindustri och Memfis och tv-
bolagen Strix och Baluba. (TT Spektra) Det 
här är ett gammalt krav, och det är naturligt 
att de lobbar för sin sak när det är en utred-
ning på gång, säger Gunnar Carlsson, pro-
grambeställare på SVT Drama och film, till 
Dagens Nyheter. Han påpekar att andelen 
externt beställda program hela tiden ökar, 
eftersom SVT successivt skär ner internt. 
 
Som ordförande i Filmproducenterna har 
nyligen valts MTG:s lobbyist och tidigare 
näringsministern (s) Björn Rosengren.   
 
SVT dominerar  
filmprisnomineringarna 
Årets Guldbaggenomineringar tillkännagavs 
idag och SVT är samproducent till samtliga 
filmer i kategorin Bästa film, Bästa regi, Bästa 
kvinnliga huvudroll och Bästa manliga huvud-
roll. SVT är även samproducent till de flesta 
andra filmerna som nominerats i övriga 



 7

kategorier.22 av de totalt 27 nomineringarna är 
produktioner som SVT samproducerat. Det 
känns jättebra, ett verkligt styrkebesked för 
public service, att vi är med och samprodu-
cerar så många av de filmer som nominerats, 
säger Gunnar Carlsson på SVT. 
 
Bättre ljud i public service-tv  
Tal ska alltid mixas högre än musik och 
effekter, alla ska kunna höra vad som sägs – 
textning räcker inte. Det visade sig att ljudet 
varit mycket försummat i de senaste årens 
införande av all ny teknik, säger Jan Hermans-
son som lett arbetet med policyn. 
Faktaprogram inspelade med lättare reportage-
teknik står för de flesta klagomålen från publi-
ken. Den bristande hörbarheten togs på fullt 
allvar först när tittarombudsmannen för tre år 
sedan slog larm om att hälften av alla klagomål 
rörde ljudkvaliteten. 1,5 miljoner svenskar har 
nedsatt hörsel. Programmakarna på SVT har 
tagit emot policyn med entusiasm. En årlig 
publikmätning ska ge svar från tittarna om det 
önskade målet förbättrad ljudkvalitet uppnåtts 
 
SVT:s hörbarhetspolicy 
- Även personer med nedsatt hörsel ska kunna höra 
vad som sägs i programmen.  
- Musik och effekter i samband med tal ska 
användas med försiktighet. 
- Tal mixas alltid högre. 
- Policyn gäller även externa produktioner. 
- Utsändningen från SVT ska leverera en jämn 
ljudnivå. 
- Sedvanlig ljudkontroll utökas med 
hörbarhetskontroll under normala tittarförhållanden. 
- 2008 utnämns till ett hörbarhetsår  
- Årlig publikmätning.           (Dagens Nyheter) 
 
Chefredaktör tvivlar på 
 ”blå public service” 
Dagens Medias chefredaktör Rolf van den 
Brink skriver i en krönika att vi har fått två tv-
kanaler har tagit över en del av SVT:s public 
serviceansvar; två röster som snarare stärker än 
granskar etablissemanget. MTG-ägda TV8 och 
Ax:son Johnsonsfärens Axess TV producerar 
och sänder allt mer svenska produktioner inom 
samhälle och kultur. Ingen kan säga att mång-
falden blir sämre av att TV4 och SVT får kon-
kurrens om tittare som söker annat än sport och 
underhållning. Men det finns en hake. Public 
service-tv är ingen kommersiellt självspelande 
kassaapparat. Reklampengarna har inte nått 
genren. Både TV8 och Axess TV lever således 
på sina ägares goda vilja. Redaktionerna tappar 
egen styrfart och får i teorin svårare att freda 
sig från ägarintressena. Tablåerna är reaktio-

nära och programmen näringslivsliberala 
menar van den Brink. Bilden förstärks av valet 
av programledare, som med kärlek värvas från 
Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, old 
school-public service eller från ett borgerligt 
etablissemang.  
 
Få, om några röster alls, hörs från facket, 
arbetarhåll, socialdemokrater eller Arena eller 
Ordfront. Det är inte så att dessa röster behövs 
för att skapa bra tv. Men de behövs för att 
skapa fruktsamma spänningar och inte minst 
trovärdighet för en kanal som vill göra public 
service. Vi har alltså två nya public service-
kanaler som de facto är borgerligt konserva-
tiva. Blå public service som är skrämmande 
sluten för de Oetablerade och borde göra 
mångfaldhetssträvarna lätt mörkrädda. Parti-tv 
är ju parti-tv, oavsett färg på parti. Men debat-
ten är stendöd. Förmodligen för att public 
service är något lika oantastligt som hovet 
både till vänster och höger. Oavsett om det är 
statstelevisionen eller näringslivet som står 
bakom sändningarna, skriver Rolf van den 
Brink sin krönika som kan läsas i sin helhet på. 
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia
_mall.asp?version=140137 
 
I en replik i Dagens Media skriver TV8:s 
programchef Thomas Hall att TV8 är en 
partipolitiskt neutral kanal där den stora maj-
oriteten av programledarna inte har någon 
uttalad politisk tillhörighet utan i första hand 
agerar i enlighet med det förtroende och ansvar 
som krävs av en oberoende journalist. 
 
Ny tv-kanal för utlänningar i Kina 
Kinas ekonomiska center Shanghai har nu fått 
sin första tv-kanal som sänder på enbart 
utländska språk. International Channel 
Shanghai (ICS), som inte tillhör den statliga 
China Central Television (CCTV), kommer att 
sända på engelska och japanska, med kinesisk 
textning. Kanalen har startat som en del av 
världsutställningen 2010 för att visa upp staden 
för besökare säger en taleskvinna för stadsled-
ningen. Kanalen kommer också att vända sig 
till de 150.000 utlänningar som bor och arbetar 
i Shanghai liksom de 6 miljoner utländska 
turister som besöker staden. (Xinhua) 
 
Easttv –  
kinesisk tv för hela Sydöstasien 
Kina förbereder att lansera en potentiellt 
kontroversiell kinesspråkig tv-satellittjänst för  
ASEAN-länderna i Sydöstasien. Easttv, som 
officiellt startar 8 augusti samtidigt med 



 8

öppnandet av Olympiaden i Peking, skall 
sända dygnet runt till hushåll i alla tio 
ASEAN-länderna och till fastlands-Kina, 
Japan och Korea. TV-stationen, som är ett 
Hongkong-registrerat bolag i praktiken 
statskontrollerat, håller just nu på att slutföra 
förhandlingar om sändningsrättigheter med 
myndigheterna i Vietnam, Filippinerna, Burma 
och Laos. We will mainly focus on enhancing 
economic ties between China and the ASEAN 
member states, säger Xin Zhiwei, vice vd för 
Eastv. Han vägrar dock avslöja vem som 
finansierar tv-stationen. (South China Morning 
Post) 
 
Militärdiktatur chockhöjer  
avgifter för satellit-tv 
Myndigheterna i Burma har beslutat att kraftigt 
höja licensavgifterna för satellit-tv. Att förnya 
en befintlig licens kostar nu en miljon kyat 
(5100 sv kronor) mot tidigare 6.000 kyat (38 
skr). 
Att få en helt ny licens kostar det dubbla; två 
miljoner kyat. Satellit-tv har varit befolk-
ningens enda möjlighet att i den hårt media-
kontrollerade militärdiktaturen att se BBC och 
det Norge-baserade Democratic Voice of 
Burma (DVB) liksom att lyssna påt Radio Free 
Asia (RFA) och Voice of America (VOA). Till 
saken hör dessutom att själva innehavet av en 
parabolantenn riskerar uppmärksamhet av 
myndigheterna. (AFP) 
 
Al-Qaida satsat på mobil-tv 
I ett försök att utöka sitt inflytande och har Al-
Qaida återpublicerat omgångar av sina 
videoprogram i format som lämpar sig för 
mobil-tv. Al-Qaidas mediaavdelning al-Sahab, 
har informerat om detta på webbsajter som 
vanligtvis används av islamistiska extremister. 
Åtta tidigare videoinspelningar har tillgänglig-
gjorts som en hyllning till Abu Musab al-
Zarqawi, al-Qaida-ledaren som dödades i Irak 
2006. I ett skriftligt budskap uppmanar 
terroriströrelsens andreman Ayman al-Zawahri 
sina trogna att sprida budskapen. – Att se video 
i mobiltelefoner ökar i popularitet i 
Mellanöstern. (The Guardian) 
 
 
radio 
 
Reklamradiotillstånden förlängs 
I juni 2006 tillsatte regeringen en utredning om 
reklamradions framtid. Alla reklamradio-
tillstånd går ut 31 december nästa år. 

Politikerna väntas inte hinna genomföra en ny 
lagstiftning innan dess. Eftersom tillstånden 
enligt den nuvarande lagen automatiskt förnyas 
med fyra år, skulle ändringarna inte få effekt 
förrän efter 2012. Utredningens förslag innebär 
att Radio- och TV-verket under hösten 2008 
ger tillfälliga tillstånd för hela 2009. Ett nytt 
regelverk ska sedan kunna träda i kraft 1 
januari 2010, samtidigt med en ny tillstånds-
period för reklamradion. 
 
Martin Holmgren är utredare för utredningen, 
"2007 års utredning om kommersiell radio". 
Experter är Eva Bengtsson Radio- och TV-
verket, Åsa Finnström och Anna Gullesjö från 
Kulturdepartementet samt Eva Tetzell Gransk-
ningsnämnden. Karin Johansson är sekrete-
rare. Utredningen ska vara klar senast 30 
september.(Radionytt).   
 
Utredningen omfattar enbart den s.k. privata 
lokalradion (PLR) och har inte fått några 
direktiv om att uppmärksamma den 
kommersiella radio som bedrivs med 
närradiotillstånd genom bulvanföreningar. 
 
Kommersiell närradio i Sundsvall 
läggs ned efter tio veckor   
Efter bara knappt tre månader läggs närradio-
stationen Sundsvall FM ner. Orsaken är dålig 
lönsamhet. 15 oktober började man sända på 
närradiofrekvens 89,7 MHz med ambitionen 
att ge lyssnarna en lokal radiostation. 28 
december sände man för sista gången, sedan 
hörs endast Pingstkyrkan på frekvensen.  
 
När Sundsvall FM började sända kände sig 
några föreningar trampade på tårna. Sundsvall 
FM ville sända vardagar 6-18 eller ingenting. 
Närradioföreningen var tvungen att "flytta" på 
andra föreningars sändningar eftersom man har 
ekonomiska problem och behöver pengarna 
som det var tänkt att Sundsvall FM skulle ge. I 
media gick bl.a. PRO som sände Radio PRO 
på frekvensen ut och menade att deras lyssnare 
vill ha programmet under dagtid, inte kvällstid 
när man har konkurrens av TV. Men PRO är 
inte intresserade längre. Vi tycker att Sunds-
valls närradioförening hade kunnat behandla 
oss annorlunda. Nu valde man att kategoriskt 
bort oss till förmån för Sundsvall FM. Det var 
tråkigt att det inte fanns någon plats för oss i 
det formatet, särskilt nu i efter-hand när det 
visade sig att det inte bar sig. PRO är en seriös 
aktör och hade varit en trygg inkomstkälla för 
föreningen, säger Janne Brusell PRO Sundsvall 
till Sundsvalls Tidning.   



 9

Just nu ser det inte så ljust ut inför framtiden 
för närradiostationen Radio Sundsvall. För 
närvarande finns det inga konkreta förslag på 
hur vi ska gå vidare eller om och när vi ska 
"dra ur kontakten". Dom närmaste månaderna 
kommer att har stor betydelse för närradio-
föreningens framtid, berättar ordförande Kalle 
Öberg för OnAir. 
 
Burlövs närradio polisanmält 
Närradioprofilen Erik Ahlbin i Burlöv har 
polisanmält Burlöv-Lomma Närradioförening 
för brott mot Radio- och TV-lagen. Enligt 
anmälningen har föreningen sänt program vid 
fel tidpunkt och därmed stört Ahlbins eget 
program som går på samma frekvens.  
De gick in och störde med musik vid flera 
tillfällen. Jag tror inte det är avsiktligt, men 
jag är själv väldigt noga med att hålla tiderna. 
Jag skickade sms till dem och påpekade felet, 
men jag har inte fått någon förklaring, så 
därför har jag polisanmält. Göran Hagman är 
ordförande i Burlöv-Lomma närradioförening. 
Enligt honom stämmer det att det blev krock i 
etern, men störningarna var inte avsiktliga. 
Apparaten som reglerar sändartiderna var 
felinställd, och när en person som satt i studion 
startade en cd-spelare så kopplades också 
sändaren på.  
Konflikten kring Burlövs närradio har gamla 
anor. På sommaren 2006 trappades konflikten 
upp när Ahlbin uteslöts ur närradioföreningen 
och låset till föreningens studio byttes ut. 
Sedan dess har Ahlbin sänt sitt program från en 
friggebod. (Sydsvenskan) 
 
Amerikanskt riskkapital tar över 
norsk riksradiokanal 
Den norska delen av SBS Radio får TV2 som 
ny delägare och samtidigt tar SBS över den 
rikstäckande radiokanalen Kanal 24.  SBS och 
TV2 ska dessutom börja samarbeta om inne-
hållsproduktion, reklamförsäljning, marknads-
föring och administration. Kombinationen av 
Kanal 24-s rikstäckande koncession, Radio 1:s 
lokala verksamheter och SBS kompetens när 
det gäller kommersiell radio kommer att skapa 
en stark aktör både på nationell och lokal nivå, 
menar TV2:s vd Alf Hildrum. 
 
SBS Radio, som ägs av tyska ProSiebenSat1 
som i sin tur helt ägs av amerikanskt riskkapi-
tal, driver Radio 1 i Oslo, Bergen, Trondheim 
och Stavanger, liksom The Voice i Oslo och 
Bergen. Hälften av de anställda på norska 
Kanal 24 tvingas sluta, efter att SBS Radio 
tagit över kanalen från TV2. Mellan 25 och 30 

arbetsplatser ska bort från stationen och kvar 
blir bara 35 anställda. Men enligt TV2:s kom-
munikationsdirektören var alternativet en ned-
läggning av Kanal 24. Sedan starten har Kanal 
24 givit ett underskott på totalt 480 miljoner 
Nkr. Personalrepresentanten i Kanal 24:s 
styrelse tar avstånd från försäljningen. Nina 
Kraugerud Ertzaas säger att hon allt för sent 
fick information om affären och att det redak-
tionella innehållet kommer att försämras när 
hälften av personalen försvinner.(Radionytt) 
 
Politiker och konkurrenter kräver att Kanal 
24:s nya ägare efterlever koncessionskravet om 
att regelmässigt sända fördjupade nyhetspro-
gram. Kalle Lisberg vd hos konkurrenten P4 
reagerar på att Kanal 24:s ledning har tagit 
avstånd från koncessionskraven och vill skära 
ned på nyhetssändningarna.  
 
Den nya ägaren funderar på att byta namn på 
kanalen. Men planerna möts med stor skepsis. 
Det viktigste er vel at kanalen får en profil som 
er tydelig og skiller den fra for eksempel P4, 
säger reklamveteranen Ingebrigt Jensen till 
Dagens Næringsliv. (Radionytt, Kampanje) 
 
Kända mellanvågsfrekvenser i 
Berlin till salu – även för digitalt 
MABB, mediemyndigheten i Berlin-Branden-
burg, saluför nu tre mellanvågsfrekvenser i 
Oranienburg norr om Berlin på 567 (100 kW), 
693 (250 kW) and 1359 kHz (100 kW). Sänd-
ningar får ske dygnet runt och får även ske 
digitalt (DRM).  
 
HD Radio kopplas ihop med iPod 
Hetast just nu är ryktena om att flera till-
behörstillverkare tänker börja erbjuda speciella 
HD Radio-mottagare med dockningsstation för 
iPod. Om man hör en låt man gillar på radion 
kommer man att kunna "tagga" låten med ett 
enkelt knapptryck. Nästa gång man kopplar in 
sin iPod i datorn kommer man kunna köpa alla 
"taggade" låtar på iTunes Store. Enligt uppgift 
kommer radiostationer som stödjer tekniken få 
ta del av intäkterna. Just nu uppges CBS 
Radio, Clear Channel, Cumulus, Cox, Enter-
com och Greater Media ha nappat på erbju-
dandet. (IDG) 
 
Reklamradion växer inte i takt  
med reklammarknaden 
Radion står för åtta procent av reklaminveste-
ringarna i världen, enligt en ny rapport från 
Aegis Media. Tillväxten för radioreklamen blir 



 10

nästa år 4,4 procent enligt prognos. Den totala 
reklammarknaden växer samtidigt med 5,3 %, 
vilket alltså innebär att radion förlorar mark-
nadsandelar. Särskilt stark väntas tillväxten blir 
för radion i Asien och Latinamerika. Den 
största radiomarknaden är dock USA, som står 
för hela 64 procent av investeringarna i radio-
reklam. Japan är världens näst största radio-
reklammarknad med 3,6 procent. (Radionytt) 
 
RÄTTELSE  
Sveriges Radios  
externa produktion ökar 
Kerstin Brunnberg vd för Sveriges Radio 
påpekar ett allvarligt faktafel i Public Access 
nr 20: När det gäller extern medverkan ökar 
SR detta medan Peter Örn hejdade den och 
skar ner den för 2007. D v s beslutet om på 
stället marsch istället för en ökning fattades av 
Peter Örn. Nu har vi ökat summan väsentligt. 
Tycker kanske att ett nyhetsbrev med hög 
ambitionsnivå skulle vara mer intresserat att ta 
fram fakta istället för att publicera rena 
felaktigheter. Redaktionen beklagar felet. 
 
Inbjudan till att Klarspråka! 
Föreningen Klarspråk inbjuder till det nya 
Klarspråk, som närradiostationer har startat 
upp i egen regi. Man menar att om vi får 
tillfälle att höra varandras röster och det blir 
tillfälle att sammanställa debattinlägg med 
motinlägg kan det bli debatter som håller sig 
till ämnet. Gör din röst hörd med inlägg (högst 
5 min) till telefonsvararen 08-559 211 40.   
På http://www.klarsprakare.se finns redan tre 
30-minuters Klarspråksprogram att avlyssna 
och att göra mot- eller medinlägg till! 
 
 
annat 
 
Tio personer styr svensk film 
”Ungefär tio personer avgör alla viktiga 
finansieringsbeslut för svensk spelfilm”, sa 
ordförande i Filmalliansen Bo-Erik Gyberg på 
Filmkonventet i Luleå. Gyberg är rektor för 
Nyckelviksskolan och har tidigare varit rektor 
för Filmhögskolan, Göteborgs universitet och 
filmkonsulent på Filminstitutet. 
 
Filmnyheterna redovisar hela hans anförande 
på 
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Teknik
en-makten-och-radslan/ 

Köper Schibsted Metro? 
Flera källor uppger att norska mediekoncernen 
Schibsted planerar att köpa delar av MTG-ägda 
Metro. Gratistidningsmarknaden har den 
senaste tiden genomgått flera förändringar; 
City i Göteborg läggs ner och Citys Malmö/ 
Lund-edition säljs till Sydsvenska Dagbladet. 
Pressade annonspriser och stenhård konkurrens 
har tvingat fram flera nya samarbeten. Medie-
investeringarna i de tre tidningarna Punkt Se, 
City och Metro är nu mindre än de var innan 
Punkt Se startades. 
 
Schibsted uppges nu vilja köpa Metro Stock-
holm. Det kan ske ganska snart, och det är en 
väldigt logisk affär, säger en uppgiftslämnare 
till Dagens Media. Martin Alsander är styrelse-
ordförande i Metro Nordic Sweden: När aktie-
kursen är så låg som den är nu är det ju inte 
osannolikt. Det finns ju många synergieffekter 
att göra på den här marknaden. Men om jag 
kände till att det fanns planer på en sådan 
affär så skulle jag förstås inte kunna berätta 
det, säger han.  Metro International dras med 
stora underskott. I tredje kvartalet förlorade 
man nära100 millioner kr. (Dagens Media, 
Kampanje) 
 
Skräppostplågan värre  
än någonsin tidigare 
Upp emot 95 procent av den totala e-posttra-
fiken under året utgjordes av skräppost. Det 
hävdar webbsäkerhetsföretaget Barracuda 
Networks som har analyserat runt en miljard e-
postmeddelanden som skickats till företagets 
cirka 50.000 klienter. Analysen av det insam-
lade materialet visar att 90-95 procent av all 
skickad e-post var skräppost. Förra året stod 
skräpposten för 85-90 procent av den totala e-
posttrafiken. Skräppostandet har stadigt ökat 
sedan 2001 då skräpposten bara utgjorde fem 
procent av den totala mängden e-postmed-
delanden. 
 
Den vanligaste tekniken att sprida skräppost 
under året var att skicka meddelanden från en 
mängd olika källor och genom att registrera 
nya domännamn för att kunna slinka förbi 
skräppostfiltren, konstaterar Barracuda. även 
antalet skräppostmeddelanden med bifogade 
filer ökar.(Uppsnappat) 
 
 



 11

Transistorn 60 år 
Den 23 december är det 60 år sedan som tre 
forskare vid Bell Labs demonstrerade den 
första fungerande transistorn. För att fira 
tilldragelsen, som av många anses ha gett 
upphov till Silicon Valley, planerar världens 
största teknikföretag att ta en liten paus i 
arbetet. 
Även om framgångsrika försök med transis-
torer genomfördes under hela den sista måna-
den 1947, så betraktas den demonstration av en 
fungerande transistor, som forskarna Bill 
Shockley, Walter Brattain och John Bardeen 
genomförde 23 december, som transistorns 
födelse. De tre forskarna tilldelades Nobel-
priset 1956. 
 
Transistorn, som ersatte de klumpigare och 
mer energislukande elektronrören i elektro-
niska kretsar, gav upp upphov till en helt ny 
industri inom elektroniksektorn. Hundratals 
nya företag etablerade sig i den dal som för-
binder städerna San Francisco och San Jose, 
och som sedermera fick smeknamnet Silicon 
Valley. 
 
Den första transistorn var en stor och klumpig 
historia, men som bekant är har utvecklingen 
gått i miniatyriseringens tecken och idag kan 
mycket små elektroniska kretsar innehålla flera 
miljarder transistorer. Vid tiden för transistorns 
födelse fanns ENIAC-maskinen, som var en av 
världens första datorer. Den 28 ton tunga 
datorn konsumerade 170.000 watt och hade 
fler än 17.000 elektronrör under skalet. Det 
krävdes flera tekniker för att sköta datorn, som 
presterade 5.000 flyttalsoperationer per 
sekund.  (Uppsnappat) 
 

Tre nya utbildningar  
på Dramatiska institutet 
En treårig grundutbildning inom Dokumentär-
film återupptas. Utbildningen blir nu bredare 
och studenterna får förutom regifunktionen 
även vässa sina kunskaper i foto, ljud och 
redigering. 
 
Den tvååriga Radioproduktionsutbildningen 
blir nu treårig. Kurserna fördjupas och bland 
annat kommer grävande journalistik och 
entreprenörskap att stå på schemat. 
 
Även den tvååriga utbildningen till tv-produ-
cent blir treårig. Den längre utbildningen ger 
mer utrymme åt både ett fördjupande i produ-
centskap och gedignare tekniska kunskaper, 
med bland annat fler studioövningar. 
 
Alla tre utbildningarna startar samtidigt, vissa 
utbildningsmoment blir gemensamma och 
studenterna får fler möjligheter till utbyte med 
varandra. Utbildningar börjar i augusti 2008 
och avslutas efter tre år med en gemensam 
festival. Sista ansökningsdag är 19 februari. 
www.dramatiskainstitutet.se 
 
Nya i styrelsen för Filminstitutet 
Regeringen har utsett ledamöter i styrelsen för 
Stiftelsen Svenska Filminstitutet, för perioden 
2008-2010:  
Direktören Håkan Tidlund (ordförande) 
Professorn Göran du Rées 
F.d. verkställande direktören Bertil Sandgren 
Verkställande direktören Eva Swartz 
Professorn Astrid Söderbergh Widding 
Mediekonsulten och författaren Lars Weiss 
Konsulten Annakarin Wolfsberg 
Filmregissören Tarik Saleh  (ny) 
Vd för Interaktiva institutet Staffan Truvé  (ny)

 
 
 
 

*** 
 

Citatet 
 

Televisionen styrs av audimat (publikmätningar) och bidrar till att  
tynga den s.k. fria och upplysta konsumenten med marknadens krav,  

vilka inte har något att göra med ett demokratiskt uttryck för en upplyst,  
rationell, kollektiv opinion eller för ett allmänt tänkande -  

något som de cyniska demagogerna vill få oss att tro. 
Pierre Bourdieu i OM TELEVISIONEN 


